Marknadsföring är en investering, men hur mäter man effekten? Den här heldagskursen ger dig verktyg och metoder för hur du följer upp och mäter effekten av marknadsinvesteringar. Du får lära dig hur du sätter kvantifierbara mål och väljer KPI:er oavsett om det handlar om långsiktiga brandingkampanjer eller aktiviteter för att öka intäkterna här och nu. Vi går igenom olika metoder för att mäta kommunikation och hur du kan omvandla data och fakta till insikter för att utveckla strategierna.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
Skillnaden mellan långsiktig kommunikation för att bygga brand och kortsiktig aktivering för att konvertera – och varför båda behövs
Att kategorisera olika typer av marknadsföring efter dess roll i mixen mellan lång- och kortsiktig kommunikation
Kopplingen mellan kommunikations- och affärsmål och hur du bryter ned affärsmål hela vägen till mediemål
Hur du sätter kvantifierbara mål
Konsten och vetskapen att sätta mål och KPI:er för olika typer av marknadsföring
Olika metoder för att mäta kommunikation, till exempel brand tracking, kampanjmätning, konverteringar
Hur du gör observationer baserat på data och fakta och omvandlar dina observationer till insikter
Hur du följer upp och ser effekten av dina åtgärder
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som arbetar med kommunikation och som förstår värdet av att mäta kommunikationen och använda lärdomarna i arbetet.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Utbildningen syftar till att skapa förståelse kring hur man målsätter olika delar av sin kommunikation, från ett kampanj- såväl som ett varumärkesperspektiv, och hur man mäter respektive mål. Kursen ger också insikt i hur kommunikationen kan delas upp, beroende på syfte.
Program
09:00 Välkomna och introduktion
09:30 Skillnaden mellan långsiktig och kortsiktig marknadsföring
Struktur för att definiera olika delar av marknadsföringens olika roller
Exempel från verkligheten
Övning: Hur kan du kategorisera er marknadsföring
10:30 Fika
10:45 Konsten och vetskapen att sätta mål och KPI:er för olika typer av marknadsföring
Hur man kan bryta ned affärsmål hela vägen till mediemål
Skillnaden mellan KPI:er och mätpunkter som vi optimerar
Exempel från verkligheten
11:45 Lunch
13:00 Olika metoder för att mäta kommunikation
Brand tracking - enkätmetod för att förstå ditt varumärkes styrka och position på markanden
Kampanjmätning - enkätmetod för att förstå en enskilld kampanj utifrån ett media och kreativt perspektiv
Konverteringar och attribution – metoder för att följa upp digitala konverteringar och attribuera värde till olika markandsförings aktviteter. Vi undersöker även för och nackdelar med dessa metoder som är viktigt att vara medveten om
Lyft studier – flera plattformar erbjuder möjlighet att göra det som kallas för ”lyft studier” för att se inkrementella effekter. Vi tittar på exempel och när detta kan vara användbart.
Mixed media moddelering – Denna mer avancerade metod kan hjälpa dig att förstå effektiviteten av olika kanaler oavsätt om de är online eller offline.
15:00 Fika
15:15 Process för att lyckas med mer än att bara rapportera
Hur du gör observationer baserat på data och fakta
Hur du omvandlar dina observationer till insikter
Hur du visar effekten av dina insikter
Hur du tar fram åtgärder
Hur du följer upp och ser effekten av dina åtgärder
16.30 Sammanfattning
17.00 Utbildningen avslutas