Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Google Analytics 4 (GA4) och webbanalys

Marknadsföring & kommunikation

Under denna heldagsutbildning i Google Analytics 4 (GA4) och webbanalys får du lära dig att analysera var dina besökare kommer ifrån, hur de beter sig på din sajt och hur du utvärderar resultatet av dina digitala investeringar. Vi går igenom vad som är viktigt att tänka på vid setup, de viktigaste rapporterna i Google Analytics och hur du kan arbeta med remarketing och kampanj- och konverteringsspårning.

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Hur Google Analytics 4 (GA4) fungerar och vad som är viktigt att tänka på vid setup
  • Skillnaden mellan Universal Analytics och GA4
  • Hur du sätter upp spårning och mätning av kampanjer och konverteringar 
  • Att läsa och tolka de viktigaste rapporterna i GA4 och följa upp kampanjer
  • Att arbeta med remarketing i GA4 
  • Hur du kopplar ihop Google Ads med GA4

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL DIG SOM:

  • Vill ha spetskompetens inom Google Analytics 4 (GA4)
  • Vill förstå vad era investeringar och marknadsföring ger för effekt
  • Vill förstå användare på er egen webbplats eller app
  • Vill arbeta datadrivet med den digitala närvaron
  • Arbetar både inhouse eller på byrå

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:

  • Få spetskompetens i Google Analytics 4 (GA4)
  • Bli inspirerad kring hur man arbetar datadrivet för att optimera din digitala närvaro
  • Förstå och använda rapporter och data i GA4
  • Lära dig spåra och utvärdera effekter av olika kampanjer

Inför utbildningen behöver du ett Google Analytics-konto och ta med egen dator.

Dela kursen

Program

09:00 Presentation och introduktion till webbanalys
Introduktion, presentation och förväntningar.

09:15 Vad behövs för att lyckas med webbanalys

09:30 Övning: Logga in och navigera tillsammans

10:00 Hur fungerar Google Analytics 4?
Vi går igenom hur GA4 är uppbyggt och hur man gör för att samla in data på rätt sätt. Standardeventen som finns.

10:30 Paus

10:45 Gränssnitt och tolkning av rapporter 
Vi går igenom de viktigaste siffrorna, dimensionerna och rapporterna och djupdyker i hur man ska tolka dessa.

11:30 Att sätta upp konverteringar
Vi tittar på hur man sätter upp konverteringar och vilka olika typer av konverteringar som man kan sätta upp i GA4.

12:00 Lunch

13:00 Att följa upp kampanjer
Vi går igenom hur man följer upp sina annonskampanjer med hjälp av kampanjspårning, vad som är viktigt att tänka på när det gäller kampanjer och vilka rapporter man bör fokusera extra mycket på.

14:00 Remarketing och koppling till Google Ads
Vi går igenom hur remarketing fungerar i GA4 – vad man kan använda det till och hur man sätter upp det. Vi går också igenom hur man kopplar ihop analyserar Google Ads med GA4.

14:30 Fika

14:45 Att läsa och förstå rapporter och vad som konverterar
Under detta pass kommer vi fokusera på hur man analyserar och förstår på vilket sätt olika kanaler har bidragit till konverteringar. Vi går igenom både teorin och djupdyker i de olika rapporterna som finns i GA4.

15:30 Övning: Skapa egen rapport i GA4
Vi går igenom hur du kan underlätta rapportering med hjälp av GA4 och du får öva på att själv skapa en egen rapport.

16:15 Summering

16:30 Utbildningen avslutas