Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Copywriting för sociala medier och digitala kanaler – texter som lockar och konverterar

Marknadsföring & kommunikation

Här är kursen för dig som vill bli bättre på att skriva för sociala medier, webb, sökmotorer och nyhetsbrev. Under dagen får du under ledning av kursledare träna på att skriva korta texter som rubriker, puffar och ämnesrader. Vi övar på att skriva sökmotoroptimerad text, Google Ads och kampanjcopy för sociala medier. Syftet med kursen är att du ska få de bästa tipsen och knepen för att nå olika målgrupper och locka till läsning och konvertering.

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Skriva microcopy – korta texter som rubriker, puffar och ämnesrader
  • Skriva inlägg för sociala kanaler och förstå vad som gör captions effektiva
  • Formulera call to actions och skriva texter som konverterar
  • Skapa personas och skriva målgruppsanpassade texter
  • Hitta rätt tonläge för olika målgrupper och kanaler
  • Hur du skriver annonstexter till Google Ads
  • Metoder, verktyg och skrivknep för sökmotoranpassad text
  • Hur du skriver korta textmanus till video

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som vill bli bättre på att skriva för webb, sociala medier och andra digitala kanaler.

MÅLET MED UTBILDNINGEN:
Att du ska bli bättre på att skriva sökmotoroptimerad text, microcopy och Google Ads och anpassa texter till målgrupp och kanal. Du får även öva på att skriva copy för sociala medier.

Dela kursen

Program

09.00 Introduktion och genomgång av dagen

09.10 Målgrupper och personas

  • Varför och hur du ska bygga personas för att lyckas
  • Hur dina texter blir relevanta för dina målgrupper

09.55 Konvertering – att skriva effektiva CTA:s

  • Text i en värld där det mesta kan mätas

10.10 Kaffe

10.25 Microcopy – att skriva på begränsad yta

  • Vad som skapar framgång när antalet tecken är mycket begränsat
  • Övning i att skriva rubriker

11.00 Sökmotoroptimering (SEO)

  • Metod för att skriva SEO-texter
  • Övning i att skriva en SEO-artikel

12.30 Lunch

13.30 Call to action

  • Att skriva microcopy som konverterar – vad som fungerar och vad som inte fungerar
  • Övning i att skriva för olika målgrupper

14.20 Skriva inlägg för sociala kanaler

  • Vi tränar på att skriva captions
  • Övning i att skriva kort textmanus till video

15.00 Fika

15.15 Sökmotoroptimering (SEO) – fortsättning

  • Genomgång av de SEO-artiklar som skrevs under förmiddagen
  • Vi kikar även på verktyg som kan hjälpa SEO-arbetet

15.00 Hitta tonläget

  • Lek med olika röster och nå till rätt målgrupp

15.55 Google Ads

  • Så skriver du annonstexter för Google

16.20 Sammanfattning, reflektion och frågor

17.00 Tack för idag, slut för idag