Foto: Michael Sandsjö

Kika in hos The Fitting Room – en hybrid mellan fysisk och digital handel

Senaste tillskottet till den digra butiksmixen i Nordstan i Göteborg: The Fitting Room. En retail tech-satsning i gränslandet mellan fysisk och digital handel. Market fick en tjuvtitt timmarna innan den officiella öppningen.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Showroomtrenden fortsätter att dra genom svensk retail och efter The Lobby och Avavav i Stockholm har nu Göteborg en motsvarighet.

Det handlar om The Fitting Room. En 63 kvadratmeter stor sko- och klädbutik, där varumärkena Sneaky Steve och Wacay visas upp i en multibrandkontext som vi med stor sannolikhet kommer att få se mer av framöver.

Här gör kunderna sin beställning på interaktiva touchskärmar. Samtliga produkter är taggade, vilket betyder att en enkel svepning över en sensor ger kunden direktaccess till såväl historien bakom produkten som designerns egna tankar om den sko eller det klädesplagg du funderar på att köpa.

Kundmötet är centralt. Provrummet futuristiskt originellt.

Sätt på dig ett plagg, välj bland en handfull olika miljöer som du trycker fram via en skärm och vips – så kommer du och dina kläder se ut på ett café, i skogen och till och med i Göteborgs hamn, där du självklart får sällskap av måsar.

Kundresan är alltså i fokus och sex digitala touchpoints är designade därefter.

–Vi vet ju att den fysiska butikens roll håller på att förändras från en ren plats för transaktioner till att handla mer och mer om att leverera en upplevelse. Historieberättande och riktigt bra service, säger Emil Kilhlberg, projektledare för The Fitting Room.

Den som handlar i butiken får sina varor hemskickade från de två varumärkena. Det betyder alltså inget skrymmande lager i butiken.

Att kunderna kan prova skorna och kläderna i de nämna virtuella miljöerna gör, menar Johan Lind, vd för Vertiseit, ett av två retail tech-företag som ligger bakom The Fitting Room, att även de berömda men rätt tidskrävande och också kostsamma returerna kan minska.

– Inget lager och ingen kassa. Alla beställningar sker direkt till respektive varumärkes enhandel och betalningen sker direkt i en kortterminal eller via mobilen. , säger Deniz Chaban, vd på Touchtech.

Butiken i Nordstan är en popup och kommer att vara öppen en månad.

Bakom projektet står nämnda Vertiseit och Touchtech, som båda är specialiserade på digital transformation av fysisk retail.

BILDSPEL: Market har besökt The Fitting Room.
Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...