Foto: Vendela Kjerner

Ica-butiken satsar på digitala kundvagnar: ”Bästa marknadsplatsen”

Den bästa marknadsplatsen i hela butiken. Så beskrivs de nya digitala kundvagnarna som via skärmar visar erbjudanden under tiden man handlar. I veckan lanserades den uppkopplade kundvagnen för första gången i Sverige på Ica Maxi i Solna.
Text: Fanny Hällegårdh
Annons:

300 digitala vagnar

  • På Ica Maxi i Solna har samtliga standardvagnar bytts ut och nu finns 300 digitala vagnar i drift och 50 i reserv.
  • Hård- och mjukvara är anpassad för att klara kylan i norra Sverige och hetta i Dubai. Oavsett om det är 40 minusgrader eller om man kör dem genom en högtryckstvätt ska vagnarna fungera.

Butiken har också möjlighet att visa upp egna erbjudanden på kundvagnarnas reklamyta. Det ser butikschef Thomas Zetterström som en stor möjlighet.

– Det betyder att vi kan sprida våra egna budskap och erbjudanden på den bästa marknadsplatsen i butiken, säger han.

Baserat på insikter och lärdomar är planen att vagnarna ska utvecklas vidare med fler digitala funktioner.

– Möjligheterna är i princip obegränsade. Allt från positionering till integration med befintliga system och gamification är områden vi tittar närmare på, säger Christer Carlström, vd för leverantören Selling Point.

Ica Maxi i Solna är först ut i Sverige med vagnarna, men målsättningen är att vagnarna ska finns på ett tio-tal butiker nästa år.

– Det känns kul att gå i bräschen för det digitala och hitta nya sätt att marknadsföra sig på. Jag tror att det finns en stor potentiell intäktsmarknad här om fler butiker väljer att haka på, säger Thomas Zetterström.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...