Tre nycklar till smart merförsäljning – med kunden i fokus

Merförsäljning handlar inte om att kränga utan om att hjälpa kunden att fatt rätt köpbeslut. ”Vi kallar det hellre omsorgsförsäljning”, säger Niclas Pettersson, vd på StigFram, och som utbildar i konsten att skapa lönsamma kundrelationer.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Niclas Pettersson är affärsutvecklare och vd på konsultföretaget StigFram, och brinner för ”kundernas lönsamma kundrelationer”. Han är övertygad om att mötet mellan människor både kan skapa eller rasera möjlig framgång och tycker att varje butik ska ledas av genuin omtanke och kärlek till kund.

StigFram startades 1997 av Gunnar Ström, som började sin karriär som säljare på NK och där insåg hur engagemang, attityd och förmåga att anpassa sitt bemötande av kunderna direkt påverkade dagskassans storlek.

Svenska butikskedjor är ganska sopiga på att ta hand om sina kunder och att erbjuda merförsäljning. Det visar senaste Daymakerindex Butik.

– Resultatet visar tydligt att man inte prioriterar den här frågan högst upp i organisationen. Alla säger att det är viktigt, men när man skrapar lite under ytan och kollar vad de gör för att höja sig så är det förvånande lite, säger Niclas Pettersson, på StigFram.

Han menar att det är märkligt med tanke på att kraven hos konsumenterna samtidigt har ökat lavinartat, med växande e-handel och all kunskap och information som sprids via sociala medier. Kunderna förväntar sig helt enkelt mer från bemötandet och hjälpen de får i butiken.

– Därför är det en gåta varför man inte satsar mer på butikssäljarna än vad man gör. Om man inte kan konkurrera med priset så måste man ju konkurrera med något annat – och då finns det inte så mycket mer än service och kunskap att välja på, säger Niclas Pettersson.

Ordet merförsäljning klingar ofta dåligt hos både kunder och medarbetare, eftersom det antyder att butiken bara är ute efter att sälja så mycket som möjligt.

– Därför använder vi alltid ordet omsorgförsäljning i stället. En kund som exempelvis ska iväg på sitt livs första fjällvandring och kommer in i butiken för att köpa en ryggsäck kanske behöver både kängor, regnställ och sovsäck, men vet inte om det förrän du som säljare frågar, säger Niclas Pettersson, och menar att det inte är att kränga utan att ta ansvar för kunden och upplevelsen.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...