Foto: Aline Lessner

Tänk som kunden – tre tips på hur du kan flytta varorna och sälja mer!

Att flytta en vara och hitta en sambandsexponering utifrån hur kunden tänker – i stället för hur butiken är planerad – kan ge ett rejält säljlyft. Här är tipsen som ger dig inspiration till lönsamma flyttar.
Text: Kalle Östgren
Annons:

En enkel flytt kan göra hela skillnaden.

Hos City Gross i Höör fanns tidigare kaviartuberna traditionellt placerade bland sillkonserverna.

Sedan testade man den enkla men kreativa idén att placera kaviar intill äggen – det kunderna förknippar med varan och det som oftast står intill på inköpslappen.

Den enkla flytten gav ett kraftigt säljlyft.
Men all kaviar har inte flyttats; det är några av artiklarna som exponeras vid äggen, samtidigt som den tidigare placeringen är kvar och ger en kombination av permanent flytt och kampanjexponering.

Här är tre råd för att komma igång:

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...