Så maxar du effekten av ett pressmeddelande: ”Ett bra citat kan vara skillnaden”

Att skriva ett pressmeddelande är ingen konst. Utmaningen är att få mottagaren att ta del av det – och agera på det. Sara Emanuelsson på Prat PR vet allt om hur man planerar och planterar ett pressmeddelande för att maxa effekten.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Sara Emanuelsson är kreativ processledare på Prat PR – en av Sveriges mest ansedda byråer inom marknads- och företagskommunikation – och ansvarar även för att byråns kundservice håller hög kvalitet.

Ett bra pressmeddelande är enkelt och trevligt skrivet och har ett nyhetsvärde för den tänkta mottagaren.

– Om du inte har ett värdefullt innehåll som är intressant så är det faktiskt bättre att låta bli att skicka ut något alls, säger Sara Emanuelsson, kundansvarig konsult på PR-byrån Prat i Stockholm.

Hon förklarar att själva pressmeddelandet inte är stället där man ska berätta allt om företaget eller fokusera på tekniska detaljer om en ny vara eller tjänst.

– Man ska ha ett tydligt huvudbudskap och se till att fokusera på det. Meningen är att skapa intresse och en lust hos mottagaren att vilja veta mer.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Samma ämne:
Loading...