Så lyfter du försäljningen med Google Adwords

Fakta/Michael Wahlgren
Grundare av Pineberry som är experter på sökmotoroptimering och sökordsannonsering på Google samt Facebook-annonsering. Har jobbat med Google-marknadsföring de senaste tolv åren. Innan han grundade Pineberry 2007 jobbade han hos Avanza och Bwin. Är även föreläsare och leder Sökpodden.
Drygt 50 miljoner – så många googlingar görs det i Sverige per dag. Och det blir fler.
– Vi googlar hela tiden och mer eller mindre inför alla köpbeslut. Att inte ta vara på det är att slänga bort enorma möjligheter, säger Michael Wahlgren, grundare av Pineberry och medförfattare av boken ”Bygg en pengamaskin – Google Adwords för alla”.
Grundtanken är enkel: Genom att annonsera med Adwords kan du nå dina potentiella kunder i precis det ögonblick som de söker efter att köpa det du har att erbjuda. Det fina i kråksången är att du bara betalar för det som leder till ett klick.
– För en e-handlare är annonser på Google bland det mest konstadeffektiva man kan göra för att locka folk till butiken, säger Michael Wahlgren.
Faktum är att Googe Adwords i dag är grundbulten för många e-handlares marknadsföring – medan traditionella medier är av kompletterande karaktär.
– Det är inte så många år sedan som sökmarknadsföring och Adwords mest var en marginell krydda till det traditionella. Det har svängt fort, säger Michael Wahlgren.
Frågan är om du kan och ska sköta allt i Google Adwords på egen hand.
– Om man har intresse och tid så kan man absolut det. Men som generell regel, och om du dessutom lägger en hel del pengar på det, bör du anlita konsulter – framför allt om du vill att det ska bli så bra som möjligt i slutändan.
Oavsett hur du gör – här är sakerna du måste ha koll på om du ska lyckas med din digitala marknadsföring: