Så kan redaktionellt innehåll lyfta din nätbutik

Johan Ryding är vd för Sportamore sedan starten 2009. Han är utbildad civilekonom och har bakgrund från skojätten Nike. Tillsammans med studiekamraten Joakim Friedman och hans pappa Jan har han byggt upp det stadigt växande e-handelsbolag, med siktet på att bli den största fullsortimentsbutiken inom sport på nätet. I dag har Sportamore 200 anställda och hade förra året en omsättning på 710 miljoner kronor.
Visste du att det går att maxa träningen med hjälp av menscykeln?
Eller att en vinterkänga från Björn Borg slår sina betydligt dyrare konkurrenter när det kommer till komfort och användarvänlighet?
Och har du koll på hur du svänger ihop nyttiga brownies till fredagsfikat?
Inte?
Då är det kanske dags att börja läsa Sportamore magazine. Här varvas kostnadsfria artiklar, reportage och tester med rörligt innehåll i form av intervjuer, recept och träningsprogram.
– Vi tror på att skapa ett ekosystem som innehåller allt kring sport, hälsa och ett aktivt liv för våra kunder. Att bjuda på information och inspiration är en viktig del av detta, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.
Satsningen på redaktionellt material på den välbesökta e-handelssajten lanserades för drygt två år sedan och är oerhört ambitiös, med en egen redaktion på fem heltidsanställda personer i huset. Dessutom köper man in en del externa tjänster, inte minst för att översätta materialet för att använda på övriga marknader.
Men lönar det sig verkligen?
– De exakta effekterna är alltid svåra att mäta men att skapa ett spännande och trovärdigt innehåll som gör att kunderna gillar att hänga på vår sajt. Det skapar lojalitet och det är klart att det gynnar både vårt varumärke och försäljningen, säger Johan Ryding.