Så kan redaktionellt innehåll lyfta din nätbutik

Att arbeta med redaktionellt innehåll i nätbutiken handlar om att skapa engagemang och att fördjupa relationerna med kunderna. Johan Ryding, vd för Sportamore, vet hur man vässar säljet med hjälp av ”content marketing”.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Johan Ryding är vd för Sportamore sedan starten 2009. Han är utbildad civilekonom och har bakgrund från skojätten Nike. Tillsammans med studiekamraten Joakim Friedman och hans pappa Jan har han byggt upp det stadigt växande e-handelsbolag, med siktet på att bli den största fullsortimentsbutiken inom sport på nätet. I dag har Sportamore 200 anställda och hade förra året en omsättning på 710 miljoner kronor.

Visste du att det går att maxa träningen med hjälp av menscykeln?

Eller att en vinterkänga från Björn Borg slår sina betydligt dyrare konkurrenter när det kommer till komfort och användarvänlighet?

Och har du koll på hur du svänger ihop nyttiga brownies till fredagsfikat?

Inte?

Då är det kanske dags att börja läsa Sportamore magazine. Här varvas kostnadsfria artiklar, reportage och tester med rörligt innehåll i form av intervjuer, recept och träningsprogram.

– Vi tror på att skapa ett ekosystem som innehåller allt kring sport, hälsa och ett aktivt liv för våra kunder. Att bjuda på information och inspiration är en viktig del av detta, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Satsningen på redaktionellt material på den välbesökta e-handelssajten lanserades för drygt två år sedan och är oerhört ambitiös, med en egen redaktion på fem heltidsanställda personer i huset. Dessutom köper man in en del externa tjänster, inte minst för att översätta materialet för att använda på övriga marknader.

Men lönar det sig verkligen?
– De exakta effekterna är alltid svåra att mäta men att skapa ett spännande och trovärdigt innehåll som gör att kunderna gillar att hänga på vår sajt. Det skapar lojalitet och det är klart att det gynnar både vårt varumärke och försäljningen, säger Johan Ryding.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...