Foto: Kalle Östergren

Så formar du en tydlig sponsringspolicy – på dina egna villkor

Sponsring är en viktig del av marknadsföringen, men se till att dina satsningar stöttar värderingar du kan ställa upp på. Här berättar Ica-handlaren Pelle Paulsson hur han skapat en tydlig sponsringspolicy.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Fem principer

Här är punkterna bakom Ica Maxi Värmdös sponsorpolicy:

Enbart breddföreningar.
Ingen toppning.
Ingen elitsatsning för barn.
Inga fasta grupper efter kunskapsnivå.
Alla får spela matcher.
Hela policyn finns på www.maxivarmdo.se

Ica Maxi Värmdö är en av butikerna i landet som är stor supporter av ungdomsidrott.

Butiken är huvudsponsor för fyra lokala lag: Gustavsbergs handboll, Gustavsbergs bandy, Ingarö IF och Värmdö Hockey.

Handlaren Pelle Paulsson bygger sitt engagemang på en tydlig policy.

Villkoret: Inga elitsatsningar eller toppningar av lag.

Pelle Paulsson vill vara en motkraft till ”elithetsen”.

– Elitsatsningarna går allt längre ned i åldrarna, med toppningar och uppdelningar i grupper. Resultatet blir att ungdomar mår dåligt, tröttar och lägger av allt tidigare. Ungdomar ska må bra av idrott.

Pelle Paulssons erfarenhet är att det sällan är ungdomarna själva som ligger bakom kravspiralen.

– Det är ofta föräldrarna som trycker på för byten till klubbarna som vinner mest. Men forskning visar att elitsatsningar innan 16-17-årsåldern är meningslösa och gör mer skada än nytta, säger han.

Butiken har formulerat sina värderingar i en sponsringspolicy, med krav på klubbarna som vill samarbeta.

– Breddidrotten ger laganda, självkänsla, glädje och en anledning att stänga av tv-spelet. Ungdomar ska må bra av träning och lagspel, säger Pelle Paulsson.

Fyra steg: Så bygger du en tydlig policy för butikens sponsring

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...