Så blir du bäst på att exponera: ”Färgkoda, färgkoda och färgkoda”

Det behöver varken vara dyrt eller komplicerat att öka försäljningen med snygga exponeringar. Här ger proffset Theresia Svanholm på Coco Form Studio sina bästa tips.
Text: Pontus Nyman
Annons:

Theresia Svanholm

Ålder: 37.
Bor: Stockholm.
Familj: Sambo och ett barn.
Bakgrund: Uppvuxen i Söderhamn men flyttade till Eskilstuna vid 21 års ålder för att plugga informationsdesign med inriktning rumslig gestaltning på Mälardalens högskola.
Bäst med exponeringsdesign: Att få möjlighet att ge besökarna en visuell upplevelse utöver det vanliga och att ständigt utmana sig själva att tänka kreativt.
Favoritskyltfönster: NK och Monki på Kungsgatan i Stockholm.

Hur väl en vara är exponerad kan vara direkt avgörande för om det blir någon försäljning eller inte. Likaväl kan exponeringen i skyltfönstret vara skillnaden mellan om kunden kliver in i butiken eller traskar vidare.

– Det första steget tycker jag är att man faktiskt sätter sig ner och planerar. Det behöver inte ta mer än 15-20 minuter om man inte vill göra någon större grej, men det är ändå viktigt att det blir gjort, konstaterar Theresia Svanholm, som bland annat skapat olika exponeringar i varuhuset Fältöversten i Stockholm.

Ett möte är inte bara ett tillfälle att spalta upp vad planen med exponeringen är och vilken målgrupp den ska inrikta sig till, utan även vem som ska utföra uppgifterna.

– Det blir helt enkelt gjort på det sättet – och hamnar i rätt händer. Om någon som tycker att det är kul och har lite intresse får jobba med det gynnas även resultatet och i slutändan försäljningen, säger Theresia Svanholm.

Och det behöver inte kosta skjortan att göra snygga exponeringar, menar hon.

– Man kan göra under med en färgburk och ett loppisfynd. Färgkoda, färgkoda och färgkoda.

När man färgkodar sina exponeringar rekommenderar Theresia Svanholm att använda max två huvudfärger och ett material. Det kan till exempel vara vitt och grönt tillsammans med ljust trä.

– Man vill göra det mindre rörigt och skapa ett fokus hos kunden.

Jobba i stället med olika toner av färgerna, föreslår hon.

Ett annat billigt knep är att variera höjderna i exponeringarna.

– Det är bra om det finns olika redskap som man kan använda sig av. Bord i olika höjder och ett taknät som man kan hänga saker i. Sedan ska man alltid tänka på att exponera varor i ojämnt antal. Det är något med hjärnan – ojämnt antal är tilltalande för kunden, säger hon.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...