Nio måste-råd för att lyckas med influencer marketing

Lin Nordström, chef för digitala tjänster på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
Influencer marketing är stekhett.
Influencers, bloggare och profiler i sociala medier kan ha räckviddssiffror som traditionella medier bara kan drömma om. En influencer som Jonna Jinton har från en röd stuga i södra Norrland nästan 300 000 följare på Facebook och hennes senaste, egna video fick tio miljoner visningar på två veckor.
Undersökningar visar att nästan sju av tio bloggläsare gör inköp baserade på rekommendationer i bloggen. Siffror från analysföretaget Nielsen visar också att influencer marketing ger mer än tio gånger högre avkastning på satsade pengar, ROI, jämfört med traditionell reklam*.
En aktör som klockvarumärket Daniel Wellington har till stor del byggt sin framgång med hjälp av influencer-samarbeten. Däremot fick Audi panikstoppa samarbetet med profilen Kakan Hermansson när det kom fram uttalanden som biljätten inte kunde stå för.
Influencer marketing ger enorma möjligheter – men det gäller att undvika fallgroparna.
– Det är viktigt att uppdragsgivaren, som äger varumärket, tar ansvar för att göra sin hemläxa innan samarbetet startar.
Det säger Lin Nordström på Sveriges Annonsörer och tillägger:
– Jag hade hoppats att kanalen skulle ha mognat mer vid det här laget. Men tyvärr brister det fortfarande ofta i briefen från företagen och i annonsmärkningen.
Här är en checklista som hjälper dig lyckas.
*Nielsen Catalina Solutions/Tapinfluence.