Checklistan som hjälper dig att hitta rätt reklambyrå

Ett bra samarbete med dina konsulter är en förutsättning för effektiv marknadskommunikation. Vill du byta byrå? Experten Max Apéria hjälper dig hitta rätt.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Max Apéria

Max Apéria har lång erfarenhet från såväl annonsör- som byråsidan, bland annat från reklambyrån Paradiset under 1990-talet. Sedan drygt tio år tillbaka är han intresseorganisationen Sveriges Annonsörers byråvalsrådgivare. Medlemmar tar hjälp av Max när de behöver vägledning genom en byråupphandling, eller en översyn av sina befintliga byråsamarbeten.

Ditt företag har sina egna, unika behov.

Så utgå ifrån er egen situation och styrs inte av hur andra gjort eller låt dig luras av prestige.

Det är den grundläggande utgångspunkten som Max Apéria, erfaren byråvalsrådgivare hos intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, vill att du tar avstamp ifrån.

– Det är generella råd för val av kommunikationsbyråer, till exempel reklam-, webb- och PR-byråer. För mediebyråer ställs delvis andra krav.

Vilket är det vanligaste misstaget kring byråvalet?
– Att man slarvar, med behovsanalysen eller urvalslistan, helt enkelt att man inte genomför en tillräckligt professionell process.

Den viktigaste nya frågan?
– Att hitta rätt digital kompetens. Det är en nyckelfråga för alla detaljhandelsföretag att hitta konsulter som kan bygga kombinationen mellan fysiska butiker, analoga och digitala kanaler.

Här ger Max Apéria en checklista för ett lyckat byråval.

5 steg som leder dig till rätt kommunikationsbyrå

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...