tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Världens största retailmässa går på helfart igen – här är svenska deltagarnas förväntningar

Publicerad: 13 januari 2023, 07:05

Arrangörerna hoppas att NRF 2023 ska locka lika många deltagare som rekordåret 2020, innan pandemin.

Foto: Thomas Karlsson

Efter ett digitalt år och ett år på halvfart satsar retaileventet NRF Big Show i New York på helfart igen. Och många svenskar kommer att vara på plats. ”Det ska bli väldigt intressant att se hur innovationstakten varit under pandemiåren”, säger Daniel Löfkvist på Stadium Group.

Ämnen i artikeln:

Svensk HandelStadiumDetaljhandeln

TK

Thomas Karlsson


”Now’s your time to break through” är temat för årets NRF Big Show som hålls för 111:e året i New York. Optimismen är stor, både för att handeln ska återhämta sig efter pandemin och att mässbesökarna åter ska vallfärda till eventet, som räknas som världens största.

– Jag tror att det blir en återgång till många av beteendena före covid, som att vara ute och shoppa och besöka butiker, säger Matthew Shay, vd för National Retail Federation, NRF.

– Konsumenterna kommer att fortsätta att handla på det sätt som de alltid har gjort. De är tillbaka i butikerna, och de älskar den upplevelsen.

Han är optimistisk till att både amerikanska och internationella besökare kommer att strömma till under de tre dagarna då NRF arrangeras med mer än 350 talare på drygt 175 seminarier, 950 utställare på mässgolven och ett späckat Innovation Lab där nytänkande företag vill visa hur tekniken kan förändra detaljhandeln in i den nya Covid- och lågkonjunkturverkligheten.

Och många svenska representanter för detaljhandeln, som hållit sig hemma de senaste två åren, är just nu på väg till New York för att närvara på NRF.

Per Ljungberg, innovationschef och kommunikationschef Hans Tjernström Carraro tillhör Svensk Handels delegation som kommer att åter vara på plats i år.

Foto: Thomas Karlsson

Svensk Handels valde att boka av sin resa förra året. I år kommer en delegation dock att vara på plats igen.

– Vi är på NRF dels för det årliga internationella mötet för retailorganisationer. Och dels kommer vi ha ett utbyte med våra nordiska systerorganisationer, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

– Men framför allt för att se vad som just nu är hett inom retail – ”what´s cooking”?

Han har gått igenom semiarieprogrammet och kan redan nu se vissa trender, även om det är svårt att hitta en röd tråd.

– Marknadsplatserna nämns nästan inte alls i programmet. Heller inte e-handel. Däremot kommer många lyxmärkesföretag finnas på scenen. Ofta i samband med ”pre-owned” och ”resale”, det vill säga second hand, vilket jag tror blir en spännande trend vi får se mer av framöver.

Även hållbarhet är en fråga som återkommer, ofta tillsammans med pre-owned.

– Metaverse finns också med på seminarier som jag kommer att försöka delta på. Att tro att det inte kommer att bli någon trend är farligt. Vi måste inse att i en nära framtid handlar handel inte bara om fysiska produkter utan också digitala, säger Per Ljungberg.

– En annan intressant diskussion som kommer upp är om den fysiska butikens återkomst – men inte som förr. Vad är den nya affärsmodellen för den fysiska butiken?

Daniel Löfkvist, opertativ chef på Stadium Group, är spänd på att se hur mycket av innovationstakten har stannat upp under pandemiåren.

Foto: Pressbild

Stadium är ett av retailföretag som ska hämta kunskap och inspiration på NRF.

– Det känns som en återhämtning i år, jag tror folk längtar tillbaka till att mötas fysiskt och diskutera branschfrågor igen, säger Daniel Löfkvist, COO på Stadium Group.

Det planerade deltagandet förra året blev i sista stund avblåst på grund av den ökade spridningen av coronaviruset. Så i år har han och hans kollegor fullt program under New York-vistelsen.

– Det handlar dels om att vårda relationer, att träffa både företag som vi jobbar med och skapa nya kontakter.

– Och dels om att se vilka nya innovationer som presenteras, men också vilka innovationer som kanske stannat upp eller tagit nya vägar, säger Daniel Löfkvist.

Han tycker också att det ska bli intressant att lyssna av marknaden.

– Det går väldigt olika för detaljhandelsföretagen. Man har valt att använda pandemiåren på olika sätt, vissa har bromsat medan andra valde att se möjligheterna och trycka på gasen i stället, säger Daniel Löfkvist och spår:

– De som bromsat kommer troligtvis att få det tufft att komma tillbaka efter två års utmaningar och nu en lågkonjunktur.

Daniel Löfkvist tycker också att det är viktigt att besöka butiker på plats i New York för att hämta inspiration och kommer att beta av så många som möjligt.

David Frilling, Sverigechef på Quinyx, ställde in sin resa förra året men finns på plats i Quinyx monter på mässan i år.

Foto: Thomas Karlsson

Många svenska utställare finns också på mässgolvet. Quinyx är en av dem.

– Vi var på väg förra året och skulle satsa stort på mässan, men ställde in för hela euopateamet. Det var bara vårt amerikanska team som fanns på plats, berättar David Frilling, Sverigechef.

Men i år gör man en ny satsning.

– Jag tror många är sugna på att träffas och ha ett fysiskt event igen efter pandemin, säger han.

Men tillbaka till rekordåret 2020 vad gäller utställare, talare och besökare tror David Frilling inte NRF är igen.

Quinyx har inte slagit av på innovationstakten under pandemiåren utan kommer att lansera nyheter på årets mässa.

– Vår grundprodukt är fortfarande Work Force Management, men vi har genom förvärv av andra företag under åren kunnat lägga på komponenter som vi tror kommer vara mycket intressanta för mässbesökarna, säger han.

En av de viktigaste frågorna för detaljhandeln den närmaste tiden spår David Frilling är effektivisering – hur kan vi göra mer för mindre.

– Och här ser jag engagerad, kunnig personal på topp som en viktig lösning.

Market kommer att finnas på plats på NRF 2023 med dagliga rapporter av höjdpunkterna från seminarier och mässgolv. Följ bevakningen på här på market.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev