Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Varannan svensk kan tänka sig att ge bort begagnat – fem konsumenttrender att hålla koll på

Publicerad: 6 december 2021, 11:39

Många svenskar kan tänka sig att ge bort något begagnat i julklapp.

Foto: Shutterstock

Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Facit för Black Friday, begagnade julklappar och populär mello-parodi är några av de saker som tas upp denna vecka.


Ämnen i artikeln:

Second handBlack FridayKonsumentbeteende

Det finns en flod av siffror som säger intressanta saker om konsumenternas beteenden. Henrik Sjödin gräver varje vecka fram några spaningar ur mängden för Markets läsare.

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Till vardags jobbar han som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

Här är fem snabba konsumentfakta för vecka 49, 2021.

Foto: fuzznails

1. Hälften så många röker

Hur många tror du röker dagligen nuförtiden? En av sjutton (sex procent). Det är ungefär hälften så många som för tio år sen. 20 procent av männen snusar varje dag, jämfört med sex procent av kvinnorna. Bland unga kvinnor, 16-29 år, ökar dock snusandet ganska mycket: från tre procent till nio procent på tre år.
(Källa: Folkhälsomyndigheten)

 

Foto: Getty Images

2. Varannan bil är laddbar

Av nya personbilar som såldes i november var mer än varannan laddbar och var fjärde en ren elbil. Hittills i år har det köpts cirka 118 600 nya laddbara bilar här i landet.
(Källa: Bil Sweden)

 

Foto: Helen Preutz

3. Svenskarna fyndade för mindre än både 2019 och 2020

Slutsummering av Black Week: Kortdata visar att svenskarna köpte varor för 17 procent mer under reaveckan än under veckan innan. Specifikt hemelektronik: +128 procent. Ökningarna kan tyckas stora, men är mindre än både 2019 och 2020. Postnord rapporterar också en minskning av antalet paket jämfört med förra året. Drygt fyra av tio svenskar handlade under rean.
(Källa: Swedbank kortdata, PostNord / Kantar Sifo)

 

4. Parodi på Melodifestivalen mest poppis på Youtube

Bröderna Norbergs mello-parodi är med lite över 1,8 miljoner visningar årets mest sedda Youtube-klipp. Som referenspunkt kan nämnas att den riktiga finalen av Melodifestivalen sågs av knappt 3,7 miljoner på tv i våras.
(Källa: YouTube via Omni, MMS)

 

Foto: Getty Images

5. Varannan kan tänka sig att ge bort begagnat

Tolv procent tycker att den som ger begagnad julklapp är snål, 22 procent att det är mer omtänksamt än att ge en ny. Det är lite fler än varannan (56 procent) som kan tänka sig ge bort något begagnat. Nästan lika många är ganska eller mycket positiva till att få något begagnat.
(Källa: Blocket / Kantar Sifo)

Av: Henrik Sjödin

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Han jobbar till vardags som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev