Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Undersökning: Så har pandemin påverkat hållbarhetsarbetet

Publicerad: 6 maj 2021, 06:01

En majoritet av handlarna uppger att deras hållbarhetsarbete inte påverkats av pandemin. Det visar Svensk Handels årliga hållbarhetsundersökning.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

– Vi kan glädjande konstatera att hållbarhet integreras i allt högre utsträckning i verksamheten och att hållbarhetsarbetet inte är så konjunkturkänsligt, säger Svensk Handels vd Karin Johansson i en kommentar.

I undersökningen uppger 53 procent att deras hållbarhetsarbete inte påverkats av pandemin. 
20 procent säger att deras arbete snarare intensifierats medan 16 procent ser en negativ påverkan.

Situationen skiljer sig åt mellan olika delbranschen, konstaterar Karin Johansson.

– Modebranschen är en delbransch som har haft det tufft och det syns också i undersökningen. Var tredje modehandlare svarar att pandemin har haft en negativ inverkan på hållbarhetsarbetet. För dagligvaruhandeln gäller det omvända, säger hon.

78 procent av företagen som deltar i undersökningen uppger att de arbetar aktivet med hållbarhetsfrågan, 2015 var motsvarande siffra 63 procent.

Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

– Att storleken har betydelse har vi sett under flera år. Bland handelsföretagen med mindre än 10 anställda svarar fortfarande tre av tio att de inte jobbar med hållbarhet, säger Karin Johansson som berättar att Svensk Handel under 2021 kommer att undersöka vad som hindrar de mindre företagen och se på vilket sätt man kan hjälpa dem.

– Att integrera hållbarhetsfrågorna i verksamheten är affärskritiskt. Det brukar heta ”utan lönsamhet, ingen hållbarhet”. Jag tror även att det omvända kommer att gälla framöver. 
För konsumenternas engagemang i hållbarhetsfrågan är stort.

För fem år sedan ansåg 61 procent av konsumenterna att det var viktigt att produkten de köper har liten klimatpåverkan. I år är andelen 79 procent, skriver Svensk Handel i sin rapport.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev