Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Undersökning: Drygt hälften köper en majoritet av klapparna på nätet

Publicerad: 9 december 2020, 11:00

Svenskarna väntas handla julklappar för 21 miljarder kronor, vilket är i nivå med förra året. Det visar Svensk Handels julrapport. Drygt hälften kommer att göra en majoritet av inköpen online.


Ämnen i artikeln:

JulhandelSvensk Handel

Svenskarna väntas handla julklappar för 21 miljarder kronor i år, vilket är i nivå med förra året.

Fler har ambitionen att dra ned på konsumtionen. 35 uppger att de ska köpa mindre julklappar i år mot 32 procent i fjol.

Svensk Handel tror att de som handlar kommer att spendera lite mer, vilket gör att totalsumman blir densamma.

För detaljhandeln är december den enskilt viktigaste försäljningsmånaden. Tio procent av den totala helårsförsäljningen sker då.

–  Julen är alltid viktig för handeln men detta år är det särskilt påtagligt. Coronakrisen har slagit hårt mot stora delar av branschen och för många företag är det helt avgörande att vi klarar av att bedriva årets julhandel på ett tryggt och säkert sätt, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i en kommentar.

Black Friday har blivit startskottet för julhandeln vilket gör att en allt större andel av julklapparna köps redan i november.

I år uppgav sju av tio av de som skulle handla under shoppinghögtiden att de planerade att handla julklappar då.

– I år blev Black Friday snarare en mer utdragen Black Week, vilket bidragit till att julklappsinköpen kunnat spridas ut under en längre period. Det har varit viktigt för att undvika trängsel i både fysiska butiker och hos paketombuden, säger Karin Johansson.

Allt fler väljer att handla online som en följd av pandemin.

62 procent av svenskarna uppger att de kommer att e-handla någon eller några av sina julklappar, förra året var den siffran 54 procent.

Svensk Handels undersökning visar att 46 procent planerar att köpa en majoritet online, förra året var motsvarande siffra 35 procent.

Då uppgav 38 procent att de planerade att göra sina inköp i fysiska butiker på hemmaorten, i år är den siffran nere på 28 procent.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

JulhandelSvensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News