Trender
Trots släppta restriktioner – svenskarnas julklappsinköp online kommer att fortsätta växa
Publicerad: 18 november 2021, 07:34
Konsumenteras julklappsinköp online väntas öka i år, visar E-barometern från Postnord.
Foto: Getty Images
E-handeln fortsatte att växa under tredje kvartalet, visar E-barometern från Postnord. Samtidigt ger konsumenterna besked inför julhandeln, så mycket kommer julklappsinköpen att öka online.
E-handeln växte med elva procent under det tredje kvartalet, visar E-barometern som Postnord gör i samarbete med HUI och Svensk Digitalhandel.
– En tvåsiffrig tillväxt för e-handeln för tredje kvartalet i år är ett gott resultat, särskilt med tanke på den historiska ökningen i fjol då e-handeln växte med 39 procent. Under sommaren 2021 hade vi begränsade möjligheter till utlandsresor så de allra flesta svemestrade eller ägnade sig åt fritidsaktiviteter hemma eller på landet, vilket kan ha påverkat på den inhemska konsumtionen positivt. Det tillsammans med att konsumenterna är mer vana vid att handla på nätet har säkerligen bidragit till en fortsatt tillväxt under kvartalet, säger Peter Hesslin, chef för e-handel hos Postnord.
Förutsättningarna finns för en stark avslutning på året.
Black Friday, som ses som startskottet på julhandeln, inträffar 26 november. 32 procent av konsumenterna uppger att de planerar att handla något så.
Av dem uppger 16 procent att de kommer att köpa julklappar.
– Black Friday är helt klart startskottet på julhandeln, vilket också märks på PostNords terminaler. Förra året slog vi paketrekord veckan efter, och troligen blir det likadant i år. E-handlar julklappar gör man främst för att det är enkelt och bekvämt, och förra året var ett annat vanligt skäl att man ville undvika trängsel. Den andelen minskar, så kanske kommer fler reafynd att göras direkt i butikerna, säger Peter Hesslin.
Trots att restriktionerna släppt, och fler kan röra sig ute i fysisk handel, väntas julklappsinköpen online växa.
63 procent av konsumenterna uppger att det planerar att köpa minst en julklapp online. Det totala värdet på julklappsinköpen väntas uppgå till 11,4 miljarder kronor i år, en ökning med åtta procent.
– Julklappshandeln på nätet fortsätter att öka, även om konsumenterna också tror på fler människor ute i den fysiska julhandeln. Samtidigt uppger många att de kommer beställa sina klappar tidigare i år eftersom de är oroliga för att favoritprodukterna kan ta slut på hyllorna, säger Peter Hesslin.
62 procent av e-handlarna uppger att de påverkats av varubrist under hösten. 34 procent uppger att de inte har det.
Inför Black Friday och julhandeln svarar 51 procent av handlarna att de känner en oro för brist på varor.