Trender
Trendchefens spaning om framtidens fysiska butik: ”En mental förflyttning”
Publicerad: 9 mars 2023, 11:42
Jack Stratten, trendchef för Insider Trends.
Foto: Pressbild
Vad har egentligen den fysiska butiken för roll i en allt mer digitaliserad värld? Det försökte trendchefen Jack Stratten sätta fingret på under årets D-Congress.
– Mitt jobb är egentligen att jag försöker hjälpa dagens detaljhandlare att se vad som ska hända härnäst.
Så inledde brittiska Insider Trends trendchef Jack Stratten onsdagens anförande på D-Congress.
Temat han skulle komma att prata om var vad den fysiska butiken har för roll i en allt mer digitaliserad värld. Detta gjorde han genom att prata svepande om den stora digitala trenden, samtidigt som han lyfte exempel på kedjor som har klurat ut det här med fysisk handel.
Et sådant exempel han lyfte var koreanska glasögonföretaget Gentle Monster och deras sätt att arbeta med fysisk handel.
Enligt Jack Stratten har glasögonkedjan endast butiker som är inredda av olika konstnärer, som vid inredningstillfället haft total konstnärlig frihet. Något som gjort att alla butiker är väldigt speciellt inredda och ingen är den andra lik.
Exempel på hur en av deras flaggskeppsbutiker ser ut nedan.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.
Han berättade om när han varit inne i Gentle Monsters flaggskeppsbutik i London, som huserar på en extremt dyr adress.
– Jag frågade hur många glasögon de sålt under dagen och han som jobbade svarade att de bara sålt ett par, sade Jack Stratten på scenen.
Han fortsatte med att ställa frågan till butiksbiträdet hur det gick ihop, med en butik på sen så pass dyr adress.
– Då svarade han bara att hela butiken ingick i marknadsföringsbudgeten.
Jack Stratten lyfte även leksakskedjan Camp som exempel på en lyckad fysisk satsning.
I deras butikslokal på central Manhattan i New York har man byggt vad som närmast kan liknas vid en nöjespark, där alla barn får testa olika leksaker. Destinationen har blivit så pass populär att man numera tar betalt för inträde.
– Med alla de digitala trenderna, har de förstått att de måste ge kunderna en anledning till att komma till butiken, sade han. Upplevelse-handel behöver vara en upplevelse du betalar för. Butiker måste jobba väldigt hårt, en mental förflyttning måste ske.
Som avslutande ord lyfte han själva essensen av den fysiska butikens roll i framtiden.
– Butiker är fantastiska platser för att bygga lojalitet, butiker är fantastiska platser för att bygga relationer och butiker är fantastiska platser för att berätta historier.