Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Svenskarnas nya favoritställe i matbutiken – fem konsumenttrender att ha koll på

Publicerad: 13 december 2021, 14:00

Under pandemin har svenskarna hittat nya favoritställen i matbutiken, visar ny undersökning.

Foto: Jonas Westling

Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Svenskarna mustkonsumtion, nytt beteende i matbutiken och trendande underhållning från året är några av de saker som lyfts fram den här veckan.


Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Det finns en flod av siffror som säger intressanta saker om konsumenternas beteenden. Henrik Sjödin gräver varje vecka fram några spaningar ur mängden för Markets läsare.

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Till vardags jobbar han som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

Här är fem snabba konsumentfakta för vecka 50, 2021: 

1. Så mycket must häller vi i oss

Julmust har en speciell plats i svenskarnas hjärtan så här års. Men hur mycket hinner vi dricka? Ungefär tre liter per person.
(Källa: Sveriges Bryggerier)

 

2. Squid Games har trendat i år

Squid Game, Eurovision 2021, Popcat, Kastanjemannen och Knutby är de fem sökningar inom underhållning som trendat starkast i år.
(Källa: Google Trends)

 

Foto: Susan Berzelius

3. Nya beteendet – här hänger vi mer i matbutiken

Beteendestudier i butik visar att kunder ägnar 50 procent mer tid i djupfrystavdelningen än de gjorde 2017. Snabbluncher för hemarbetare anges som en tänkbar förklaring. Besöken i avdelningarna för färskt kött och fågel har samtidigt minskat med en tredjedel.
(Källa: DLF / Retail Academics, via Dagligvarunytt)

 

Foto: kieferpix

4. Föräldrarna säkrar barnens framtid

Sju av tio föräldrar med barn under arton år säger sig fondspara åt dem, fyra av tio sparar åt dem på sparkonto. Det vanligaste (38 procent) är att spara upp till 500 kronor/månaden, men över hälften sparar mer.
(Källa: Fondbolagens förening / Kantar Sifo Prospera)

Foto: Getty Images

5. 37 procent har minst en obetald räkning

Obetalda räkningar är kanske inget som folk gillar att erkänna öppet. Med det sagt är det 37 procent som medger att de haft minst en obetald räkning senaste tolv månaderna. Hälften säger att de glömde betala och en fjärdedel att de inte hade pengar. 5 procent uppger att de inte ville betala.
(Källa: Intrum)

Av: Henrik Sjödin

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Han jobbar till vardags som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

 

Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev