Trender
Svag uppgång från historiskt låg nivå – ökade utgifter och minskad försäljning hos många e-handlare
Publicerad: 16 augusti 2022, 13:05
”Omvärldssituationen slår olika hårt mot olika segment” säger Evelina Galli på Pricerunner.
Pricerunners e-handelsindex vänder svagt uppåt, från en rekordlåg nivå. Nästan var fjärde e-handlare har under det gångna kvartalet sett en märkbar förändring i vilka produkter kunder köper.
Ämnen i artikeln:
PricerunnerE-handelsindex för andra kvartalet bygger på 77 intervjuer med svenska e-handlare, som gjorts under juni 2022. Trenden vänder uppåt, från 52,15 under första kvartalet 2022 till 52,77. För ett år sedan var index 61,46.
61 procent av de tillfrågade e-handlarna har drabbats av ökade utgifter under andra kvartalet, och över hälften har behövt höja priset på sina produkter.
Nästan hälften av e-handlarna har upplevt minskad försäljning, och en tredjedel svarar att den genomsnittliga kundkorgen minskat under andra kvartalet.
– Utöver de ökande energipriserna som påverkar fraktkostnaderna, har man fått se över alternativa rutter då många många tågtransporter från Asien genom Ryssland. Det har lett till att man nu i stället fått överväga långsammare båttransport eller dyrare frakt med flyg, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner, i ett pressmeddelande.
LÄS MER: Nya vd:n om trenden i sporthandeln: ”Naturligt att e-handeln dämpats”