Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Stor optimism när NRF Big Show går live igen – men många svenskar väljer att stanna hemma

Publicerad: 17 januari 2022, 08:36

I år arrangeras NRF Big Show fysiskt igen efter att ha varit digitalt förra året.

Foto: Arne Andersson

”Accelerate” är temat för årets upplaga av NRF Big Show, som just nu pågår i New York. Optimismen för handeln är stor, säger deltagare på plats. Antalet besökare kommer dock inte att accelerera mot tidigare år då pandemin har fått många, däribland Svensk Handel, att hoppa av eventet.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Efter att förra året ha arrangerat eventet endast digitalt har National Retail Federation, NRF, åter satsat på ett fysiskt NRF Big Show i New York. Det startade i går, söndag, och pågår i tre dagar. Med seminarier med de högsta ledarna för bland annat varuhuskedjan Nordstrom, modemärket Ralph Lauren, livsmedelstillverkaren Pepsi co Foods, butiksjätten Walmarts och hemelektronikkedjan Best Buy, vill man visa att det är hög tid för detaljhandeln att gasa igen efter de nedstängningar och omsättningstapp som många upplevt på grund av pandemin. 

Att accelerera är också temat för eventet, som arrangerats för 111:e året.

– Vi är uppmuntrade av borgmästare Eric Adams uttalade önskan att hålla New York City öppet. Den överväldigande känslan från våra medlemmar, utställare, återförsäljare, partners och deltagare är att vi ska gå vidare med mässan. När vi går från pandemi till endemi – en ny miljö där vi säger att livet kan och bör fortsätta – kommer det att bli friktion när vi anpassar oss. Årets show är därför ett steg framåt, och vi tror att det är nödvändigt och meningsfullt, säger Matthew Shay, vd för National Retail Federation.

300 föreläsare och 750 utställare finns på plats under NRF Big Show där det anordnas mängder av workshops.

Foto: Arne Andersson

Men den senaste tidens smittökningar har fått många internationella både besökare och utställare att hoppa av. Bland annat Svensk Handel, som vanligtvis har en delegation på plats för att både besöka eventet och möta sin amerikanska systerorganisation NRF.

– Vi tog ett beslut i förra veckan att ställa in vår resa, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

– Dels finns det en stor osäkerhet om vad som händer med smittspridningen som ju ser ut att öka drastiskt.

– Och dels känner vi att med de restriktioner som våra medlemsföretag står inför gör att vi måste finnas på plats här hemma för att med kort varsel kunna agera.

Mats Hedenström säger att Svensk Handels norska och danska kollegor har tagit samma beslut.

– Det är naturligtvis väldigt tråkigt eftersom besöken brukar vara väldigt givande, men nu får vi hoppas att pandemin snart släpper och vi kan satsa på nästa år i stället, säger han.

Svensk Handels näringspolitiske chef Mats Hedenström och hans kollegor stannar hemma.

Foto: Pressbild

En annan trogen NRF-besökare är Mattias Lindström, nordisk chef för Zebra Technologies.

– Vi planerade att åka fram tills för bara någon vecka sedan, men nu har vi beslutat att stanna hemma, säger han.

– Vi har också avbokat vår monter på mässan, som i år skulle ha varit den största hittills. Men de flesta av våra kunder i Norden kommer att utebli, det är många av de stora detaljhandelsföretagen som har reserestriktion, så det kändes inte meningsfullt att satsa i år.

Under många år har Zebra tillsammans med andra utställare ordnat ett kvällsevenemang där detaljhandlare från hela Norden har träffats och minglats.

– Det har alltid varit en uppskattad mötesplats, men även den är inställd, säger Mattias Lindström.

Han känner sig trygg med beslutet.

– Det är många andra av våra samarbetspartner och konkurrenter som också har ställt in sin medverkan i år, säger han.

E-handelsprofilen Arne Andersson är på plats i New York under NRF Big Show.

Foto: Marie Hillblom

En som däremot finns på plats är e-handelsexperten Arne Andersson.

– Det är Covid-pass och munskydd som gäller, men det är förvånansvärt mycket folk på seminarierna. Däremot är det lite glesare i mässhallarna.

Arne Andersson är imponerad över invigningen och inledningssemiarierna, med bland annat den stora varuhuskedjan Targets vd Brian Cornell och husdjursnäthandlaren Chewys vd Sumit Singh.

– Det är företag som har lyckats landa i pandemin väldigt bra, men de andades samtidigt väldigt mycket optimism för hela handeln och det har hittills genomsyrat hela NRF Big Show, säger han.

Thomas Karlsson

redaktionen@market.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev