Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Så vill Ica skapa hållbar mat för framtidens konsumenter: ”Vill driva utvecklingen”

Publicerad: 15 april 2021, 13:20

Växa tillsammans. Det är temat för Icas senaste framtidsrapport. ”Vi vill driva utvecklingen om vad vi ska äta i framtiden genom att kombinera vår kunskap med experternas”, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorIca

I går släpptes den femte upplagan av Icas framtidsrapport: ”Växa tillsammans – konsumenten och den växtbaserade maten 2025”. Här undersöks konsumentbeteenden i spåren av pandemin och de största drivkrafterna för den gröna maten. Men framför allt går rapporten på djupet för att identifiera vilka åtgärder som kan påskynda utvecklingen mot ett mer hållbart matsystem.

– Här har handeln en viktig roll att fylla, säger Anders Svensson i samband med att rapporten presenteras under Icas årliga Framtisdag.

Anders Svenssson, vd för Ica Sverige.

Enligt rapporten finns det ett stort intresse bland konsumenterna för att äta mer växtbaserat och nästan hälften av dem tror att de kommer att handla mer svenskproducerat år 2025. Det är dock en ekvation som inte går ihop eftersom en stor del av dagens gröna utbud är importerat.

– Om vi ska skapa ett hållbart matsystem måste vi öka förädlingsmöjligheterna och hjälpa mindre aktörer att utvecklas. Från Icas håll kan vi hjälpa till med kunskap, konsumentinsikter och rådgivning och i vissa fall garantera långsiktiga volymåtaganden för att sänka riskerna för producenten, säger Sara Rosendahl, kategorichef för vegetariskt.

I Sverige finns tusentals lokala producenter som spelar en avgörande roll för ett hållbart matsystem. I takt med att dessa små aktörer växer skapas nya arbetstillfällen och en större mångfald inom jordbruket och i butikshyllorna.

– En mer livskraftig växtbaserad och svensk livsmedelsproduktion gynnar hela samhället. Det skapar arbetstillfällen, minimerar transporter och stärker den cirkulära ekonomin. Men det innebär också att utbudet i butikerna kan bli ännu mer lokalt och spännande, säger Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling på Ica Sverige.

Sara Rosendahl, kategorichef vegetariskt på Ica.

I Sverige finns tusentals lokala producenter som spelar en avgörande roll för ett hållbart matsystem. I takt med att dessa små aktörer växer skapas nya arbetstillfällen och en större mångfald inom jordbruket och i butikshyllorna.

– En mer livskraftig växtbaserad och svensk livsmedelsproduktion gynnar hela samhället. Det skapar arbetstillfällen, minimerar transporter och stärker den cirkulära ekonomin. Men det innebär också att utbudet i butikerna kan bli ännu mer lokalt och spännande, säger Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling på Ica Sverige.

Om undersökningen

■ Icas framtidsrapport baseras på djupintervjuer med forskare, experter, startups och trendanalytiker samt två olika Novus-undersökningar bland den svenska befolkningen.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorIca

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev