Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Retailbolagen flockas till Tik Tok: ”2021 var året som Tik Tok blev platsen för måste-ha-produkter”

Publicerad: 21 december 2021, 08:48

Bokus, Estrid och NA-KD är exempel på svenska retailbolag som anslutit sig till Tik Tok för att nå en ny publik. ”2021 var året som Tik Tok blev platsen för måste-ha-produkter och varumärken som communityt älskar, säger Liv Sandberg på Tik Tok Nordics.


Ämnen i artikeln:

BokusSociala medierMedia MarktCaia Cosmetics

Kinesiska sociala medie-appen Tik Tok har vuxit kraftigt under pandemin och användes under 2021 av mer än en miljon människor världen över, enligt egna siffror. 

Som Market tidigare berättat lockar Tik Tok, liksom andra sociala medier, till sig varuvärken som ser apparna som en möjlighet att nå ny publik. Både små och stora företag ser även plattformen som en möjlighet att testa innovativa och syftesdrivna kampanjer.

Under året har bland annat Bokus utmärkt sig genom kampanjen #BookTook. Deras mål har varit att skapa videos som bidrar till gemenskapen på Tik Tok och har därigenom hittat en naturlig plats bland användarna.

Även rakhyvelsföretaget Estrid har sedan maj bjudit in TikTok-kreatörer att samarbeta genom att göra takeovers på deras Tik Tok-konto. Detta har resulterat i över 300 000 följare och över 10 miljoner visningar på de mest framgångsrika klippen.

Modeföretaget NA-KD har i sin tur lyckats skapa innehåll som fångat uppmärksamheten hos sin målgrupp så till den grad att de fått över 2,4 miljoner likes på sina videor.

Andra retailbolag som utmärkt sig på Tik Tok under året är till exempel Caia Cosmetics och Media Markt. 

Helen Preutz (tjänstledig)

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev