Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Partyfeber, ökade klädköp och hälsningens död – här är fem konsumentfakta i tiden

Publicerad: 13 oktober 2021, 07:56

Pandemin släpper greppet om Sverige. Siffrorna visar att konsumenterna köper mer kläder och festar mer på stan än vad vi gjorde motsvarande vecka 2019. I kollektivtrafiken är det dock relativt lugnt ännu – och handskakningen kan vara på väg bort för alltid.

Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ska i ett samarbete med Market varje vecka ge dig ett snabbt svep över läget. Första spaningen har lättade restriktioner som tema.


Ämnen i artikeln:

CoronaModeKläder

Det finns en flod av siffror som säger intressanta saker om konsumenternas beteenden. Henrik Sjödin ska från och med den här veckan gräva fram några spaningar ur mängden för Markets läsare.

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Till vardags jobbar han som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa. 

Här är fem snabba konsumentfakta för vecka 41, 2021.

1. Uppsving för nattlivet

Nattlivet fick ett rejält uppsving när restriktionerna lyftes, det bekräftar kortdata. Öppningsveckan var omsättningen på barer och klubbar den högsta sedan pandemin startade, och 17 procent högre än motsvarande vecka 2019. Fortsätter festen? (Källa: kortdata, Swedbank Pay / Research)

Foto: LukaTDB

2. Klädköpen ökar

Många behöver tydligen klä upp sig. Förrförra veckan köptes skor och kläder för 13 procent mer än samma vecka 2019. (Källa: kortdata, Swedbank Pay / Research)

Foto: JOHANNA LUNDBERG

3. Fortsatt lugnt i tunnelbanan

När rekommendationerna kring hemarbete togs bort fortsatte det vara lugnt i Stockholms tunnelbana och pendeltåg. Måndagen 4 oktober gjordes strax över 900 000 spärrpassager, bara ungefär 25 000 fler än måndagen innan. Det är cirka 30 procent mindre än motsvarande måndag för två år sedan och ungefär lika långt under normal aktivitet i kollektivtrafiken som landet i stort. Vissa län ligger runt 20 procent under det normala, andra närmare 40 procent. (Källa: SL via SvD, Google rörelsedata)

Foto: Mikael Fritzon/TT

4. Belöning – då vill fler vaccinera sig

Skulle fler vaccinera sig mot covid-19 om de fick betalt? En färsk artikel i Science dokumenterar hur en belöning på 200 kronor räckte för att få upp vaccinationsgraden med 4 procentenheter. Studien följde hur många av sammanlagt 8286 svenskar, varav vissa alltså erbjöds betalning, som vaccinerade sig inom 30 dagar. Belöningen gav effekt oavsett kön, ålder och utbildning. (Källa: Lunds Universitet, Science)

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

5. Handskakningens framtid är hotad

Ungefär var fjärde vill skaka hand precis som före corona, en majoritet (sex av tio) vill det inte. Det blir spännande att se hur vi kommer att bete oss i praktiken, med tanke på de starka sociala normerna kring att ta en utsträckt hand. (Källa: If / Syno International)

Av Henrik Sjödin

Henrik Sjödin är doktor från Handelshögskolan och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende och kundinsikt. Han jobbar till vardags som strateg på reklambyrån Åkestam Holst/Noa.

 

Ämnen i artikeln:

CoronaModeKläder

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev