Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Pandemiåret 2020 jagade svenskarna efter bäst pris på handsprit

Publicerad: 25 januari 2021, 09:08

E-handeln nådde nya nivåer under 2020. Det svenskarna främst var på jakt efter var handsprit, visar ny statistik från Pricerunner.


Ämnen i artikeln:

Pricerunner

Pandemiåret 2020 blev ett rekordår för e-handeln, något prisjämförelsesajten Pricerunner märkte av.

Söktrafiken via dem ökade med 48 procent från året innan.

Den populäraste produkten att söka efter var handsprit, närmare bestämt Dax Alcogel 85. Utbrett på hela året sökte någon efter bra pris på den varannan minut visar Pricerunners statistik.

Sett till kategorier var leksaker det svenskarna sökte efter mest. Tre gånger i minuten gjordes en sökning relaterat till det. Näst mest populärt var skor och på tredje plats kom hygienartiklar.

Bland leksakerna var det adventskalendern Harry Potter Wizarding World 2020 som lockade mest.

Produkten där antalet sökningar ökade mest var, föga överraskade, munskydd. Under 2020 gjordes 73 886 procent fler sökningar på produkten jämfört med året innan.

18 december till exempel, dagen då regeringen och Folkhälsomyndigheten kom med rekommendationen om att svenskarna bör bära munskydd i kollektivtrafiken, så fördubblades antalet sökningar under 24 timmar.

Samtidigt var resväskan en produkt som tappade i popularitet när vi inte kunde resa. Det gjordes 59 procent färre sökningar på den under 2020.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Pricerunner

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News