Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Orosmolnet för Amazon i Sverige: ””Svårt att bedöma hur framtidsutsikterna ser ut”

Publicerad: 15 december 2021, 14:47

28 oktober förra året lanserades Amazons svenska sajt.

20 procent av svenskarna har testat att handla från Amazon sedan inträdet i Sverige förra året. Det visar en ny undersökning. Vid årsskiftet var motsvarande siffra tio procent.


Ämnen i artikeln:

Amazon

Två av tio svenskar har testat att handla via Amazons svenska webbplats, det visar en undersökning som Ekonomihögskolan vid Lunds universitet genomfört tillsammans med Norstat. 

– Amazons etablering i Sverige har givetvis präglats av att företaget representerar ett av världens av starkaste varumärken. Men också all mediauppståndelse som varit kring Amazon.ses lansering och att man genom annonser och sökoptimering synts både offline såväl som online, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring, i en kommentar. 

Som jämförelse uppgav tio procent av svenskarna att de handlat från amazon.se vid årsskiftet. Sedan dess har tillväxten av nya användare varit relativt jämn och stabil. 

Däremot är det relativt få som kan tänka sig att handla hos Amazon igen eller som vill rekommendera sajten till andra, visar undersökningen. 

Siffrorna för en konkurrent som Adlibris är betydligt högre, konstaterar Ekonomihögskolan i ett pressmeddelande. 

Svenskarna uppfattar att sortimentsbredden hos Amazon.se har gått ned och att bilden av hur framgångsrik nätjätten har förändrats. 

– Detta är två egenskaper som brukar förklara varför man väljer ett varumärke eller leverantör framför en annan. Amazon är speciellt starka bland den yngre befolkningen. Men sammantaget är det fortfarande svårt att bedöma hur framtidsutsikterna ser ut för Amazon.se både vad gäller marknadsandelar och när deras tillväxt kommer att landa i nivå med sina konkurrenter, säger Johan Anselmsson.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev