Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Oro över leveranser får svenskarna att börja julhandla tidigare

Publicerad: 20 oktober 2021, 09:09

Julhandeln väntas dra igång tidigare i år, visar ny undersökning.

Oro över leveranser och lagerhållning samt möjligheten att kunna ta del av rabatter och erbjudanden får svenskarna att börja julhandla tidigare i år. Det visar en ny rapport från Klarna.


Ämnen i artikeln:

KlarnaJulhandelE-handel

En av fem svenskar uppger att de börjar handla sina julklappar tidigare i år. Det visar Klarnas nya rapport 2021 Holidays Unwrapped. Rapporten visar även att en av nio svenskar redan har börjat julhandla och en av åtta kommer att börja innan Black Friday. 

– I Sverige har vi historiskt sett en utmaning kopplat till leverans och frakt under julhandelns, inte minst under pandemin, vilket kan ha resulterat i att många svenskar valt att tidigarelägga sina inköp för att inte riskera utebliven eller försenad leverans. Vi ser också en oro för att lagerhållningen inte ska räcka, vilket även det är en anledning till varför man väljer att starta sin julhandel tidigare i år, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i en kommentar. 

Det förändrade beteendet är inget som är unikt för Sverige, utan Klarna ser samma trend över hela världen. Rapporten visar också att unga är mer benägna att börja handla tidigt, 36 procent av 18-25-åringar och 30 procent av 26-40-åringar planerar att börja handla innan Black Friday. 

Hälften av alla tillfrågade uppger att de börjar handla i tid för att minska risken för sena leveranser samtidigt som två av fem uppger att de vill säkerställa att lagret inte tar slut. Men hela 56 procent av svenskarna uppger också att rabatter och erbjudanden är en stor anledning till att de börjar handla tidigt. 

– De konsumenter som börjar shoppa tidigare i år planerar att spendera en tredjedel mer pengar i genomsnitt än de som väntar längre med att komma igång. Det är med andra ord tydligt att man som handlare behöver anpassa sig till konsumenternas förändrade köpmönster och vara ute i god tid med erbjudanden och kampanjer för att inte tappa försäljning när julhandeln allt mer koncentreras till Black Friday, säger Viveka Söderbäck. 

Samtidigt har svenska konsumenter ett hållbarhetstänk kring både miljö och ekonomi. 

– I vår undersökning uppger varannan svensk konsument att det är större sannolikhet att de genomför köpet om företaget i fråga har en tydlig hållbarhetsprofil. Även smarta lösningar som bidrar till en smidig shoppingupplevelse värderas högt. Man planerar helt enkelt sina inköp i allt större utsträckning, väljer butik med omsorg, och slår till på produkter man har haft siktet inställt på länge. Alltså när det känns snällt mot både plånboken och miljön. 

Klarnas data från förra året visar att elektronik är den överlägst mest populära kategorin, oavsett åldersgrupp. Bland de konsumenter som framför allt handlade online förra året uppger nio av tio att de kommer att göra det i år igen. 40 procent av konsumenterna uppger att de tror att de kommer att göra majoriteten av sina inköp online. 

Om rapporten

Rapporten baseras på en enkätundersökning där 17 000 personer på 16 olika marknader har deltagit samt Klarnas egen transaktionsdata.

 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KlarnaJulhandelE-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev