Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Optimistiska e-handlare inför julhandelns slutspurt: ”Stark tillväxt ökar i turbofart”

Publicerad: 17 december 2020, 06:06

Optimismen inom e-handeln är rekordhög inför spurten av julhandeln. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel. ”En redan stark tillväxt ökar nu i turbofart”, säger vd Karin Johansson.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Med bara en vecka kvar till jul släpper Svensk Handel sin sista barometer för året.

Optimismen bland e-handlarna når en rekordhög nivå. Stark tro på försäljningen och en god vilja att anställda gör att Framtidsindikatorn stiger med 5,5 enheter från förra månaden till ett index på 122,1.

– Uppmaningarna om att undvika att besöka butiker gör att många julklappsinköp görs på nätet. En redan stark tillväxt för e-handeln ökar nu i turbofart. Många butikskedjor vittnar om att försäljningsökningen i e-handeln kompenserar för en stor del av tappen i butikshandeln, säger Karin Johansson.

I den fysiska handeln är tongångarna mindre muntra. Framtidsindikatorn sjunker med 1,4 enheter till ett index på 77,7.

Det är framför allt i sällanköpsvaruhandeln som optimismen är låg. Indexet landar på 66,9, vilket är 4,2 enheter lägre än i november.

– Handlare som säljer via fysiska butiker har suttit med Svarte Petter på hand genom pandemin. Många butikshandlare har varit frustrerade över att pekas ut som en smittorisk när det i princip varit folktomt i affären, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för Dagligvaruhandeln ligger fortfarande en bit under neutralt värde, men stiger med 1,1 enhet till ett index på 85,5.

Även om läget om optimismen är högre bland matbutikerna påminner Svensk Handel om att många av dem också drabbats hårt av coronakrisen. Det är framför allt citybutiker och de längs norska gränsen som haft det tufft.

– Den bästa julklappen som handeln, de övriga näringslivet och inte minst svenska folket kan få är att vaccinationen sätter igång så snart som möjligt, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn

■ Ett index baserat på förväntningarna kring försäljningen, antal anställda och lönsamhet med ett neutralt värde på 100.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News