Trender
Nya siffror visar oväntad trend – e-handeln och den svenska paketmarknaden växer
Publicerad: 10 oktober 2022, 11:43
Postnord är fortsatt den största aktören på den svenska paketmarknaden.
Det talas om ett stort e-handelstapp när pandemin är över och kunderna återgår till fysiska butiker, eller? Nya siffror från Post- och telestyrelsen (PTS) visar annorlunda.
Ämnen i artikeln:
E-handelLÄS OCKSÅ: ”Jag känner ett stort ansvar att fortsätta bygga på den framgång de har skapat”
PTS är tillsynsmyndighet för EU:s förordning om gränsöverskridande paketleveranstjänster.
En ny rapport som skapats utifrån data från aktörer som är aktiva på den svenska paketmarknaden visar att paketmarknaden växer.
Under 2021 distribuerades cirka 358 miljoner paket, en ökning med drygt 21 procent jämfört med året innan.
Samtidigt ökade även omsättningen med 22,5 procent och värdet uppgick därmed till 22 miljarder kronor.
Rapporten visar även att Postnord alltjämt är den största aktören på flera delmarknader, men det statliga postbolaget tappar marknadsandelar när allt fler aktörer slår sig in på marknaden.
LÄS OCKSÅ: Det navigerar rätt i en orolig omvärld: ”Alla i den här kategorin är vinnare”