Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Ny undersökning: Svenskarna tänker inte snåla på julklapparna

Publicerad: 2 november 2022, 08:11

Sex av tio svenskar planerar att lägga lika mycket eller mer pengar på julklappar i år som i fjol. Hälften planerar att köpa sina julklappar på nätet. Det visar en ny undersökning. ”Både e-handelsföretagen och transportbolagen behöver rusta för ytterligare en hektisk julhandel”, säger Markus Trautmann, kommunikationschef på Iboxen.

Ämnen i artikeln:

Julhandel

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


LÄS OCKSÅ: Köpfesten kan bli en rysare – här är siffrorna som avslöjar kundernas planer

Över 1 000 svenskar över hela landet i åldrarna 20–74 år har fått frågor om hur de ser på årets julhandel i en undersökning av Iboxen.

Trots det skakiga omvärldsläget med rusande inflation, höjda räntor och skenande elpriser kommer svenskarna att lägga mycket pengar på julklappsinköp: 

• 53 procent av de tillfrågade anger att de kommer att lägga lika mycket pengar som i fjol.
• 25 procent kommer att lägga något mindre.
• 11 procent kommer att lägga mycket mindre.
• 65 procent av de tillfrågade i undersökningen kommer att handla lika många eller fler julklappar på nätet i år jämfört med förra året.

Samtidigt uppger 75 procent av de tillfrågade att omvärldsläget ändå kommer att påverka julklappsinköpen i varierande grad.

– Det är intressant att så många som 60 procent ändå anger att de kommer att lägga lika mycket eller öka sin julklappsbudget i år, en budgetpost som ökat stadigt för svensken de senaste åren. Samtidigt så är det självklart så att högre utgifter skapar osäkerhet, säger Markus Trautmann.

Undersökningen visar också att 51 procent helst handlar i butik, medan 49 procent helst handlar på nätet. 

Köer är den främsta anledningen till att inte handla sina julklappar i butik följt av tidsbrist och begränsat utbud. Rädslan för att smittas av covid verkar inte vara så stor, förutom i den äldsta målgruppen där ungefär var fjärde oroar sig för smitta i julhandeln.

Resultaten baseras på en undersökning med 1 010 boende i Sverige i åldrarna 20-74 år via undersökningsföretaget Norstats panel i oktober 2022.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev