Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Ny undersökning: Försäljningen online ökar när en modeaktör öppnar fysiskt

Publicerad: 21 november 2019, 14:18

Foto: Shutterstock

När en modeaktör öppnar en fysisk butik ökar e-handeln i närområdet med 40 procent. Det visar en ny undersökning som Viskan genomfört bland sina kunder.


Ämnen i artikeln:

Omnikanal

– Att försäljningen i e-handeln uppvisar en otvetydig ökning i det geografiska närområdet när en fysisk butik öppnar på en ny ort, visar hur betydelsefullt omnikanalupplevelsen är, säger Kristian Erlén, key account manager på Viskan, i en kommentar.

I undersökningen har Viskan främst frågat aktörer inom modehandeln.
Omvänt så driver e-handeln också besökare till fysiska butiker.

Bland de av Viskans kunder som erbjuder click and collect väljer 50 procent av kunderna att hämta beställningarna i butik.

Exempel visar att 25 procent av kunderna väljer att handla något mer när de hämtar paketet.

– Riktningen är tydlig, konsumenter värdesätter omnikanalupplevelser allt mer, vilket återspeglas i vår undersökning där omnikanalaktörer på flera punkter uppvisar starkt positiva trender, säger Kristian Erlén.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Omnikanal

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News