Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Ny undersökning: En tredjedel handlar mindre som en följd av krisen

Publicerad: 16 april 2020, 05:51

Foto: Shutterstock

Drygt vart tredje hushåll har minskat sin konsumtion. Det visar en ny undersökning från Svensk Handel. Och det förändrade köpbeteendet kan hålla i sig. Samtidigt går flera av handelns aktörer på knäna.


Ämnen i artikeln:

ShoppingSvensk Handel

36 procent av hushållen har minskat sin konsumtion av sällanköpsvaror, det visar en konsumentenkät som Svensk Handel genomfört.

Nästan lika många, 35 procent, planerar i stället att öka sitt sparande.

– Det oroliga ekonomiska läget gör att hushållen håller hårt i plånboken. Lägger vi till det faktum att många konsumenter väljer att hålla sig hemma får vi en situation som blir extrem tufft för många butiker, säger Svensk Handels chefsekonom Johan Davidsson.

Undersökningen visar att det framför allt är äldre som minska sin konsumtion.

De flesta tror att konsumtionen kommer att återgå till normalläge vid halvårsskiftet, men många tror ändå att det kan dröja ända in på nästa år innan vi når dit.

– Ju förr vi kan se slutet på coronakrisen desto bättre för företag, anställda och ekonomin i stort, säger Johan Davidsson.

Svensk Handel konstaterar att situationen även kan få långsiktiga effekter på konsumtionen. Två av tio uppger att det är ganska, eller mycket osannolikt, att de kommer att återgå till normalt köpbeteende när krisen är över.

Bland Svensk Handels medlemmar är läget fortsatt ansträngt. Var fjärde butik uppger att de tappat minst 60 procent av sin omsättning och för många är likviditetskrisen akut. Tre av tio uppger att de klarar max två månader till under rådande situation.

– Många handlare är bara två månader från att tvingas stänga igen samtidigt ser coronakrisen ut att hålla i sig betydligt längre än så. Behovet av fler åtgärder som lättar på företagens kostnadsbörda är akut. Tillfälliga hyreslättnader måste införas omedelbart för att rädda handeln från fler konkurser, säger Karin Johansson.

Det är främst den fysiska handeln som drabbas. Bland e-handlarna är läget ljusare. Varannan uppger faktiskt att deras försäljning ökat något jämfört med förra året.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ShoppingSvensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News