Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Ny statistik: Mer än hälften kommer att köpa majoriteten av klapparna online

Publicerad: 4 november 2019, 06:33

Svenskarna planerar att lägga en större del av sin julklappsbudget online. ”Allt fler gör en större del av sina köp på nätet”, säger Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.


Ämnen i artikeln:

JulhandelHUI ResearchPostnordSvensk Digitalhandel

I E-barometern för det tredje kvartalet har Postnord, tillsammans med HUI Research och Svensk Digitalhandel, frågat svenskarna om deras digitala julklappsköp.

Sex av tio planerar att köpa julklappar online, visar undersökningen. Det är på samma som förra året.

Däremot ökar andelen som planerar att genomföra majoriteten av sina köp på nätet.

54 procent säger att de kommer att köpa mer än hälften av sina klappar där, vilket ska jämföras med 42 procent förra året.

– Vi ser fortsatt att allt fler gör en allt större del av sina köp på nätet, något som gäller för julklappar precis som för allting annat, säger Carl-Fredrik Teder i en kommentar.

Många konsumenter kommer att göra sina inköp under Black Friday, 29 november, vilket markerar starten för julhandeln.

Flest uppger emellertid att de kommer att handla under första halvan av december.

Det konsumenterna främst köper online är böcker, media, kläder, skor, barnartiklar samt leksaker.

E-barometern i sin helhet släpps 7 november.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News