Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Ny rapport: Svenskarna handlar mindre men dyrare

Publicerad: 22 juni 2021, 07:00

Svenskarna handlar mindre men dyrare under pandmin visar ny undersökning.

Svenskarna handlar mindre men dyrare under pandemin, enligt en rapport från Voyado. Samtidigt har kvinnor, som höll tillbaka konsumtionen mest förra året, börjat handla mer igen. ”Att de nu tagit sig tillbaka så pass är en stark indikator på att ekonomin är i rull igen”, säger Jennie Gerum, CMO på Voyado.


Ämnen i artikeln:

E-handelKonsumentbeteende

Svenskarna handlar färre men dyrare varor under pandemin, det visar en rapport från kundklubbplattformen Voyado. Under första kvartalet i år var antalet varor per kvitto 15 procent lägre än samma period förra året. Samtidigt var snittkvittot 28 procent högre. 

Rapporten visar också att antal köp online ökade med 35 procent. 

– Det är framför allt spännande att se hur vi trots att samhället öppnat upp gradvis ännu inte handlar lika mycket i butik som vi gjorde för ett år sedan. Att vi nu investerar mer i det vi köper kan tyda på att vi vågar investera långsiktigt igen. Vi tycker utvecklingen är otroligt spännande och det lär oss något om mänskligt psyke, säger Jennie Gerum, CMO på Voyado i en kommentar.

Enligt rapporten handlar alla mindre i butik jämfört med när pandemin bröt ut. Äldre män är den kundgrupp som besöker butikerna oftast.

Voyados rapport förra året visade att kvinnor höll tillbaka konsumtionen mer än män. Nu har äldre kvinnor vågat sig ut i butiker igen och överlag ökade kvinnors köp i butik med 28 procent. Samtidigt ökade kvinnornas köp i e-handel med 74 procent. 

– Vi såg att kvinnor var de som tog störst kliv tillbaka i handeln under pandemin. Att de nu tagit sig tillbaka så pass är en stark indikator på att ekonomin är i rull igen. Det är ett styrkebesked och otroligt positivt för svensk handel och industri, säger Jennie Gerum.

LÄS MER: Krisreaktionen: Männen handlar mer medan kvinnorna sparar 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelKonsumentbeteende

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev