Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Ny rapport spår vändpunkt för modehandeln 2022 - volymerna väntas öka med tre till åtta procent

Publicerad: 7 december 2021, 14:49

Foto: Shutterstock

I en ny rapport spås försäljningsvolymerna inom modehandeln bli tre till åtta procent högre nästa år jämfört med 2019. Men återhämtningstakten väntas variera kraftigt mellan regioner och olika branschsegment.


Ämnen i artikeln:

ModeKonsumentbeteendeE-handelCorona

I sin årliga rapport The State of Fashion ser globala konsultföretaget McKinsey tecken på att modehandeln åter börjar komma på fötter.

Detta efter nära två år av nedstängningar och restriktioner som fått modeföretag att tappa i snitt 20 procent av sina intäkter med sjunkande marginaler som konsekvens.

Enligt rapporten har företagen hittat sätt att svara upp mot nya konsumentbehov medan digitaliseringen ger möjligheter att växa.

Samtidigt står branschen fortsatt inför betydande utmaningar i form av globala logistikstörningar, ojämn efterfrågan och högre krav på hållbarhet.

I en bransch där majoriteten av företagen kämpar för att nå lönsamhet spås det mesta av krutet läggas på tillväxt och under 2022 väntas försäljningsvolymerna öka mellan 3 och 8 procent.

Men återhämtningen väntas variera kraftigt mellan regioner och branschsegment där Kina liksom aktörer lågprissegmentet framstår som vinnare. Europa liksom aktörer inom lyxsegmentet spås få det fortsatt tufft.

The State of Fashion baseras på en enkätundersökning som genomförts med 222 internationella modechefer som fått betygsätta sin känsla kring branschen, investeringsplaner och industritrender som de ser under det kommande året. 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev