Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Ny rapport flaggar för höjda priser under både Black Friday och julhandeln

Publicerad: 16 november 2021, 08:01

Foto: Pontus Edman

Lagerhyllorna gapar tommare än tidigare och priserna på flera kategorier är högre än samma period i fjol. Det visar Prisjakts Black Friday-rapport. Samtidigt förväntar sig svenskarna höga rabatter.


Ämnen i artikeln:

Black Friday

LÄS MER: Nya grepp, kampanjer och utspel – här är handelsjättarnas planer för Black Friday 

Det är en och halv vecka kvar till årets Black Friday. Men flera aktörer har redan startat sina kampanjer, och allt fler talar om Black Month snarare än Black Friday eller Black Week.

Men trots att kampanjperiod blir allt längre är svenskarnas köpintresse som störst på just fredagen.

Detta enligt Prisjakts nya undersökning som har genomförts av Kantar Sifo där cirka 3 400 konsumenter i åldern 18-79 år har svarat på frågor.

Men en faktor som tydligt sticker ut i år är fraktkrisen som kan ge upphov till varubrist.

Prisjakt har därför analyserat lagerstatusen på 13 miljoner erbjudanden inom svensk e-handel.

Analysen visar att nästan 15 procent fler erbjudanden hade statusen ”på väg in i lager” i början av november jämfört med vad de hade i början av september. 

I dagsläget är 72 procent av e-handlarnas erbjudanden registrerade som i lager. 

Värst är läget för kamera och foto, där enbart 57 procent av varorna finns i lager.

LÄS MER: Kundernas tydliga besked – fler negativa till Black Friday: ”Omfattande fejkreor” 

Även priserna är högre nu än tidigare, konstaterar Prisjakt.

I början av november (1-10) hade till exempel det genomsnittliga priset på produkter inom datorer och tillbehör ökat med 178 kronor. Inom renovering och bygg var ökningen 258 kronor. 

Jackor, parfym, löparskor, padelracket och robotdammsugare är exempel på kategorier som har ett högre genomsnittligt pris inför Black Friday jämfört med samma period i fjol.

– Fram till nyligen har butikerna valt att betala för de ökade inköpspriserna genom att minska sina redan låga marginaler. Men det är inte hälsosamt för dem på lång sikt, därför ser vi nu stigande priser mot konsument. Jag förväntar mig att den här trenden fortsätter, och jag tror vi kommer se höjda priser inom fler kategorier under såväl Black Friday som julhandeln, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.

Samtidigt har svenskarna förväntningar på höga rabatter under Black Friday: I Prisjakts undersökning handlar det om rabattsatser på 42 procent.

Det finns risk för besvikelse, konstaterar Prisjakt och pekar på att den genomsnittliga prisnedgången under Black Friday i fjol var 4,97 procent.

– Butikerna har under många år skyltat med allt för höga rabattsatser som sällan är sanningsenliga. De jämför ofta sina erbjudanden mot något de kallar för ordinarie pris, vilket ofta är högt satt för att få rabatterna att se större ut, säger Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.

Bolagets statistik visar att nästan var tionde produkt smyghöjdes i pris inför förra årets Black Week, för att sedan rabatteras under själva dagen.

Trots detta visar Prisjakts statistik att Black Friday är dagen då det är billigast att handla, betydligt billigare än under exempelvis mellandagsrean.

LÄS MER: Fem konsumenttrender att ha koll på: Farhågor om varubrist och förväntningar på Black Friday

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Black Friday

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev