Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Näthandeln tappar fart i ny studie: ”Väldigt få tänker sig att nyttja e-handel mer”

Publicerad: 16 maj 2022, 13:39

De flesta tror inte att de kommer att e-handla mer under det närmaste året. Det visar en ny undersökning. ”Ett tecken på osäkra tider”, säger Sarah Stenquist, Nordenchef på Channable som har genomfört studien.

Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


 

Channable, som utvecklat e-handelsverktyget med samma namn, har nyligen genomfört en

undersökning av e-handelsvanorna i Sverige, Norge och Danmark. Totalt har 500 personer i åldern 18-69 år i varje land svarat på frågor om sina e-handelsvanor.

Bland resultaten syns bland annat att de flesta konsumenter kommer att handla ungefär lika myckets om förut. Särskilt danskar och svenskar är inställda på det.

– Väldigt få tänker sig att nyttja e-handel mer. Här kan det handla om att man föresätter sig att handla mindre överlag som ett tecken på osäkra tider, säger Sarah Stenquist.

Hon slår också fast att den starka trenden att handla lokalt har visat sig begränsa e-handelns utveckling. 

– Att handla mer av lokala handlare är något som drabbat de stora handelsplattformarna.

”Överhuvudtaget ser vi att e-handeln börjar hitta sina områden och att det kanske utvecklas starkare koncept för lokal e-handel framöver” skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Flera resultat från rapporten:

• En tredjedel handlar aldrig online.

• Män köper elektronik och kvinnor mode och accessoarer – tendensen starkast i Sverige.

• Männen köper sällan och för mer pengar och kvinnor ofta och för mindre belopp.

• Kvinnor jämför priser mer än män.

• Män litar mer på kända handlare medan kvinnor kollar produktinformationen noggrannare.

LÄS MER: Han har kartlagt 4 400 svenska e-handlare – här är faktorerna som skiljer vinnare från förlorare

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev