Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Nätapoteken om rekordåret: ”Vi hade statsministern som vår egen influerare”

Publicerad: 28 oktober 2021, 13:05

Pär Svärdson, vd och grundare för Apotea, Björn Thorngren, vd och grundare för Meds, och Gustav Hasselgren, vd för Apohem, deltog i en pandeldiskussion ledd av Emma Hernell, vice vd för HUI.

Foto: Agneta Renmark

Vad händer efter nätapotekens rekordår? Det var temat för ett panelsamtal med tre digitala aktörer på samma scen under D-congress i Göteborg. ”Marknaden är enorm och det finns plats för fler aktörer”, säger Björn Thorngren, grundare och vd på uppstickaren Med.se.


Ämnen i artikeln:

ApoteaMedsApohemCorona

Att coronapandemin innebar en exempellös säljboom för nätapoteken är ingen underdrift.

– Vi hade ju statsministern som vår egen influerare. När han står i direktsändning och säger ”Gå inte till apoteket, beställ på nätet” fick han pensionärerna att ändra köpbeteende snabbare än vi hade kunnat drömma om, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.

Men att gå från en maxkapacitet på 40 000 orders per dag till att få in 80 000 från den ena dagen till den andra ställde helt nya krav. 

– Vi har ett samhällsuppdrag och kan inte neka våra kunder leverens. Vi jobbade övertid och anställde 300 personer på tre veckor genom att knacka dörr hos hotell och krogar. 

Samma utveckling vittnar utmanaren Apohem om: 

– Det jobbade stenhårt för att öka kapaciteten genom att nyanställa och accelerera alla utvecklingsplaner, vi förstod ju att detta är det nya normala, säger vd Gustav Hasselgren.

Även med.se dubblerade sin personalstyrka:

– Det var business as usual – bara väldigt mycket mer av allt, säger Björn Thorngren, vd och grundare.

Alla tre nätaktörerna är ense om att Sverige, till skillnad från övriga Europa, har en perfekt infrastruktur för digitala apotek. Detta tack vare att alla recept är digitala och att det bara finns en enda nationell sjukförsäkring samtidigt som vi är vana vid att använda personnummer – och 98 procent av befolkningen har mobilt bank-ID.

– Marknaden är enorm. Det handlar om 50 miljarder kronor om året bara vad gäller läkemedel. Lägger man till allt som har med hälsa och skönhet att göra talar vi om 70 miljarder, säger Björn Thorngren, som tror på fortsatt tillväxt och ökad branschglidning.

– Det gör att finns plats för fler aktörer.

Men det tror inte Apoteas Pär Svärdson:

– Marknaden kommer tvärtom att konsolideras. Jag kan betta på det, säger han.

På frågan om de tre aktörerna ser ett värde i att komplettera sitt kunderbjudande med fysisk handel kommer svaret snabbast från Apohems Gustav Hasselgren:

– Vi vill absolut inte driva fysiska butiker. All tillväxt i den här branschen kommer från det digitala. Jag är väldigt glad över att vara på den sidan som har framtiden för sig, säger han.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ApoteaMedsApohemCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev