Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Modekedjan med ny strategi – för att förbättra mångfalden: ”Möjligheterna är oändligt stora”

Publicerad: 11 oktober 2022, 08:25

Anna Andihn och Claes Meldgaard.

Foto: Pressbild

Nu får modekedjan Kappahls cirka 4 000 medarbetare ta del av företagets nya mångfalds- och inkluderingsstrategi. Med strategisk expertis från Mitt Liv rullas satsningen nu ut.

Ämnen i artikeln:

Kappahl

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


För två år sedan fastslog Kappahl vad som skulle vara modejättens högre syfte: att hylla mångfalden i vardagen.

Nu har företaget, via expertishjälp från Mitt Liv som är en konsultbyrå för mångfald och inkludering, lanserat en ny strategi för att höja båda dessa.

– Vi vill underlätta för människor att leva sitt liv så som de vill, stärka dem i att vara sig själva och leva ett liv de mår bra i. Det vill vi göra för våra kunder, lika mycket som för våra medarbetare. När du känner tillhörighet och blir inkluderad på din arbetsplats, det är först då du kan ge fullt av dig själv på jobbet och använda din fulla potential, säger Anna Andihn, HR- och kommunikationsdirektör på Kappahl i en kommentar.

Kappahl har i dag 360 butiker och flera miljoner unika kunder. Det är dessa som nu, tillsammans med medarbetarna, påverkas av den nya mångfaldssatsningen.

– Vi har en hel del arbete kvar att göra för att nå våra mål – och även om vi alltid arbetat med jämställdhetsfrågor och de sju diskrimineringsgrunderna i organisationen, behöver vi bredda arbetet och jobba mer målinriktat med mångfald och inkludering för att ännu bättre förstå våra kunders behov genom att ta in fler perspektiv, säger Claes Meldgaard, försäljningsdirektör på Kappahl i ett pressmeddelande.

Samarbetet med konsultbyrån Mitt Liv har pågått ungefär ett år och har nu resulterat i ett antal konkreta mål för ökad mångfald av kön, etnisk tillhörighet och ålder, samt den upplevda graden av inkludering hos medarbetarna.

– Vi har haft workshops med våra ledare om hur man kan jobba med inkluderings- och mångfaldsfrågor i sina team. 4 000 medarbetare ska ha genomgått samma workshop innan årets slut och alla kommer erbjudas utbildning i mångfald och inkludering. Vi har också haft workshops med ledningsgruppen och våra ledare där vi arbetat med våra motiv och drivkrafter till att arbeta med frågorna, säger Anna Andihn.

Kedjan berättar att satsningen tagits emot med engagemang från såväl chefer som medarbetare, men att det samtidigt finns en medvetenhet om att det krävs tålamod för att nå målen.

– Nu arbetar vi mycket mer strukturerat med frågorna, vi har en plan och utbildar – men det är också nu allting ska hända och det stora arbetet börjar i organisationen. Och möjligheterna är oändligt stora. Kappahl kommer att bli en ännu roligare och mer inspirerande arbetsplats och vi kommer att kunna spegla våra kunder och deras på behov på ett ännu bättre sätt, säger Anna Andihn i en avslutande kommentar.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev