Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Mat förstärker trenden med live shopping: “Har ersatt tv:n i Kina”

Publicerad: 28 april 2022, 10:10

Foto: Tzido

Live shopping tog fart i Sverige under pandemin. Men den svenska utvecklingen är långt efter den i Kina. Och nu har mat blivit nästa tillväxtområde för fenomenet.


Live shopping är näst intill en livsstil i Kina.

– Det har har ersatt tv:n. Alla har en mobil och många har långa sträckor med pendling till jobbet. 5G finns överallt så tillgängligheten är hög. Man får hela tiden ett flöde av live shopping-events, säger Michelle Qin, grundare av Tritanium Ventures.

Nu har live shopping även börjat växa inom mat och dagligvaror. En av anledningarna är att det är lätt att sätta upp en kamera var som helst och prata om mat.

Michelle Qin, grundare av Tritanium Ventures.

Intresset för att gå in i Kina är fortfarande stort bland svenska företag, slår Michelle Qin fast. Men det är inte bara att kliva in på Alibaba och tro att succén är ett faktum.

– Man måste vara oerhört ödmjuk inför en lansering i Kina. Alibaba är inte som en kran som det bara är att vrida. på. Det är mer komplicerat än så, säger hon.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev