Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Lista: Svenska klassiker trendar bland globala shoppingdestinationer

Publicerad: 28 oktober 2021, 13:25

Åhléns och NK är trendar i sociala meder.

Vilka shoppingdestinationer genererar störst sökvolymer och flest hashtags i sociala medier? Market har hela listan där två svenska varuhus finns med.


Ämnen i artikeln:

NKÅhléns

Globala företaget Stokemont har undersökt vilka av världens köpcentrum och varuhus som är mest populära genom att undersöka sökvolymer och räkna inlägg i sociala medier.

Bland de 47 mest populära shoppingdestinationer finns två svenska varuhus representerade. På plats 23 finns NK med ett genomsnitt på 881 000 sökningar per månad, 32 000 hashtags på Instagram och 198 000 visningar på Tik Tok.

På plats 32 på Stokemonts lista finns ett svenskt köpcentrum – nämligen Åhléns med 53 000 sökningar, 71 000 hashtags på Instagram och 2 000 visningar på Tik Tok.

Höga tal, kan tyckas, men till New York-baserade Macy´s som föga förvånande toppar listan med ett snitt på 14,2 miljoner sökningar per månad, är det en bit kvar. I snitt genererar Macy's 14,2 miljoner sökningar, 1,2 miljoner hastags och 118,3 miljoner visningar på Tik Tok.
Andra och tredjeplatsen tillfaller Nordstrom i Seattle respektive Selfridges i London. 

De nordiska grannländerna finns representerade av Illums Bolighus i Köpenhamn på plats 41 och YME Universe i Oslo på plats 43. I övrigt domineras listan av nordamerikanska och brittiska köpcentrum och varuhus.

 

 

 

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

NKÅhléns

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev