Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Lista: Skifte i toppen bland världens mest värdefulla varumärken

Publicerad: 28 januari 2021, 09:00

Det är skifte mellan giganterna i toppen – samtidigt som ett tredje varumärke är den globala snabbväxaren. Det visar en ny internationell rankning.


Ämnen i artikeln:

AppleAmazonVarumärken

Apple tar över som världens högst värderade varumärke och detroniserar Amazon, som landar på andraplatsen.

Det innebär att Apple kliver upp på varumärkestronen för första gången på fem år.

Under toppstriden rusar en annat varumärke upp som det värderingsmässigt mest snabbväxande: Tesla.

Det framgår av den globala rankningen Brand Finance Global 500 2021 Index.

I kartläggningen har värderingen av Apples varumärke ökat med 87 procent under det senaste året. Londonbaserade Brand Finance, som ligger bakom rankningen, menar att Apples kraftiga ökning skapats av företagets förmåga att diversifiera, med en strategi som bland annat expanderat affärerna kring digitala prenumerationstjänster och hela vägen, potentiellt, till marknaden för elbilar.

“När Apple nu återtar titeln som världens högst värderade varumärke, för första gången på fem år, ser vi företagen åter igen leva upp till sitt motto ´Think different´", kommenterar Brand Finance:s vd David Haigh.

Tech-giganten Google tar tredjeplatsen i värderingsrankningen.

Tesla rankas som det snabbast växande varumärket, med en värdering som rusat med 158 procent sedan förra året.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

AppleAmazonVarumärken

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News