Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Kunderna vill inte ta risker: ”Men under pandemin har många tagit kliv in i det som är okänt”

Publicerad: 28 oktober 2021, 09:22

Förtroendeexperten Rachel Botsman stod på scenen under dagens D-congress i Göteborg.

Foto: Mikael Sydner

Benägenheten att ta risker och göra så kallade trust leaps har ökat starkt under pandemin. Det säger förtroendeexperten Rachel Botsman på D-congress. ”Vi har till exempel fått ett helt annat förtroende för nya betalformer.”


Att skapa tillit är något som har ökat i betydelse under under pandemin – att förstå vad det innebär och dess roll inom handeln.

– Varje köpbeslut hänger på tillit, det är själva fundamentet, säger Rachel Botsman.

För handeln handlar det om att ge konsumenterna bättre information. 

– Vi måste hjälpa folk att ta bättre beslut baserat på tillit.

Under pandemin har vi tagit större språng när det gäller att lita både företag och företeelser, inte minst betalningar där till exempel telefonen har blivit ett mer normalt redskap för betalningar än tidigare.

– Människor älskar det som är känt, men under pandemin har många tagit kliv in i det som är okänt.

Konsumenter kan lita på en aktör i allmänhet men sedan kan förtroendet variera om det sätts in i ett sammanhang. 

– Man kan till exempel lita på Amazon som e-handlare men kanske inte när det gäller deras arbetsförhållanden.

Så hur bygger man tillit? Det gör man inte – man förtjänar den, betonar Rachel Botsman.

– Tillit kommer inte från stora gester utan det förtjänas över tid med små gester.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev