Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Kryptovaluta, hållbarhet och ännu mera mat på nätet – rapport siar om framtidens konsumentbeteenden

Publicerad: 17 december 2021, 08:14

Pandemin tvingade fram radikala förändringar av konsumenternas beteende. Vilka av dem som spås betyda mest under de närmaste åren presenterar The New Consumer och Coefficient Capital i en ny rapport som bygger på enkätsvar från 3 000 amerikaner.


Ämnen i artikeln:

E-handelMiljöLivsmedel


2020 kom som en chock medan 2021 präglades av stabilisering, slår rapporten fast. Under året närmade sig konsumentbeteenden ett normalläge – trots deltavarianten. E-handeln, i proportion till hela handeln, närmade sig sin normala tillväxtkurva. 

Trots detta tror en majoritet av amerikanerna att pandemin kommer att fortsätta påverka deras liv i minst 6 månader. Konsumenterna har anpassat sig till de nya förutsättningar som tvingats fram av pandemin:

Logistikkaos
Störningar i logistikkedjan orsakade kaos i världshandeln när fraktpriser fyrdubblades. Samtidigt steg priserna på digitala annonser kraftigt. 

Revansch för restaurangerna
Efter ett år då konsumenterna spenderat mer på att handla mat i livsmedelsbutiker skedde en vändning mot slutet av sommaren då restaurangerna åter fick den större delen av kakan. Under november var antalet sittande middagsgäster 6,5 procent lägre än samma period 2019, enligt siffror från restaurangreservationsföretaget Open Table. 

Fortsatt hemarbete
Samtidigt har attityderna till arbete förändrats och majoriteten av kontorsfolk har inte kommit tillbaka. I New York city var den genomsnittliga kontorsbeläggningen 37 procent i början av december. 88 procent av amerikanerna anser att de ska vara berättigade att arbeta på distans om tekniken och typen av arbetsuppgifter gör det möjligt. Samtidigt säger rekordmånga upp sig.

Online first
Till skillnad från tidigare generationen uppger fler unga konsumenter att de känner sig mer som sig själva online jämfört med offline. Medan de flesta träffat sina närmaste vänner offline håller det på att förändras. Bland dem som är födda mellan 1995 och 2012 uppger 36 procent at de träffat sina närmaste vänner online, vilket kan jämföras med 5 procent bland dem som är födda mellan 1946 och 1964.

Hållbarhet – men inte till varje pris
En majoritet av konsumenterna anser att företagen har ett ansvar att skapa positiv klimatpåverkan. Samtidigt uppger många att de förstår att företagen främst måste fokusera på vinst. Samtidigt blir hållbarhet och socialt ansvarstagande ett allt viktigare narrativ för företag och en växande del av konsumenternas beteende. 

Hållbarhet – en generationsfråga
Fler unga uppger att de äter vegetariskt, kör elbil och hyr produkter i stället för att köpa dem, medan fler äldre uppger att de återvinner eller säljer vidare kläder. Hållbarhet är dock ingen topprioritet när det gäller köpbeslut, utan hamnar efter pris och kvalité.

Ökad genusmedvetenhet
Ungefär en tredjedel av dem födda mellan 1981 och 2012 upplever att kön är flytande. Ickebinära mode-inlägg på Instagram ökar ständigt.

Uppsving för mat på nätet
Livsmedelshandeln på nätet fick ett enormt uppsving under pandemin och har till stor den hållit i sig. Livsmedelshandelns e-handelsandel väntas fördubblas under de närmaste 5 åren. Kunderna planerar att shoppa ännu mer livsmedel på nätet under det kommande året. Högst är siffran för dem födda mellan 1981 och 1996 där 62 procent planerar att göra minst 50 procent av livsmedelsköpen online.

Supersnabba leveranser
Enorma investeringar görs i supersnabba livsmedelsleveranser där många offensiva spelare dyker upp.

Hemmaträning lever vidare
90 procent av dem som bytte gymmet mot hemmaträning under pandemin har fortsatt med det. Digitala träningsappar får ungefär hälften av amerikanernas träningsintäkter visar siffror från Ernest research.

Fortsatt intresse för kryptovalutor
Omkring var femte svarande uppger att de handlat på Ethereum, en plattform för kryptovaluta som bygger på blockchainteknik. Investerarna ser kryptovalutor som en investering och framtidens betalningsmedel. 

Helen Preutz (tjänstledig)

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelMiljöLivsmedel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev