Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Krisreaktionen: Männen handlar mer medan kvinnorna sparar

Publicerad: 22 juni 2020, 10:17

Foto: Shutterstock

Mäns handlande står för största delen av uppsvinget inom e-handeln under coronakrisen, visar ny statistik från Voyado.


Ämnen i artikeln:

CoronaKundbeteende

Kundlojalitetsplattformen Voyado har gjort en specialstudie av kundbeteendet under två av coronakrisens månader, mars och april. Slutsatsen är att kvinnor sparar sig genom krisen medan män spenderar mer än innan.

Voyados mätning visar att detaljhandeln som helhet omsatte tre procent mindre jämfört med perioden 1 mars till 30 april 2019.

Voyado pekar därmed på att omsättningstappet i stort inte förändrats så kraftigt som tidigare rapporterats, men att skillnader mellan olika branscher är stora.

Totalt har butiksförsäljningen minskat med sju procent, medan onlinehandeln ökat med 16 procent.

Män står för den stora ökningen i onlinehandeln och handlar 48 procent mer än tidigare. Deras snittkvitto har också ökat med en procent.

Kvinnors onlineinköp har minskat med 25 procent under perioden. Å andra sidan har kvinnors snittkvitto ökat med 25 procent.

Kvinnor har minskat sina butiksbesök med tio procent, medan männens butiksinköp ökat.

– Siffrorna i rapporten visar tydliga tecken på att kvinnor blir mer defensiva i sitt köpbeteende. De handlar för en lägre totalsumma, undviker butikshandel och handlar istället allt som behövs vid samma tillfälle online. Män har knappt ändrat sitt köpbeteende i fysisk butik, men har däremot börjat handla avsevärt mycket mer på nätet, säger Jennie Gerum, marknadschef på Voyado.

Bland unga konsumenter, under 24 år, ökade butiksinköpen med 67 procent under perioden. Siffror som Voyado menar visar att yngre tagit på sig att handla åt fler än sig själva.

Hemrelaterade produkter är draglok för den ökade detaljhandelsomsättningen, enligt Voyado, som redovisar ett plus på sju procent för den här delen av handeln. Hemrelaterade produkter har ökat i samtliga kanaler, men mest online med 59 procent.

Mode och skor har minskat i omsättning med 29 procent.

– Det blir tydligt att mode spelar mindre roll när vi inte umgås lika mycket, men att allt som innefattar hemmet blir betydligt viktigare istället. Antal köp till hemmet har ökat lika mycket för båda könen men män spenderar för högre summor, säger Jennie Gerum.

Marie Hillblom

Ämnen i artikeln:

CoronaKundbeteende

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev