Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Konsumenternas dystra besked – inför shoppingfesten: ”Många hade säkert hoppats på en stark Black Friday”

Publicerad: 16 november 2022, 06:52

Svensk Handel spår att omsättningen under Black Friday kommer att minska i år.

Foto: Daniel Norman

Konsumenterna kommer att vara mer återhållsamma under Black Friday i år. Det visar en färsk undersökning från Svensk Handel.  ”Svart på vitt ser vi att varannan konsument handlar mindre på grund av de stigande kostnaderna”, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning.

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Svensk Handel uppskattar att försäljningen under Black Friday kommer att uppgå till åtta miljarder kronor i år, vilket är drygt en miljard kronor mindre än omsättningen i fjol. 

52 procent av konsumenterna uppger att de planerar att handla något under Black Friday, visar den konsumentundersökning som organisationen genomfört. 

Förra året var motsvarande siffra 56 procent och året innan 57 procent. 

Undersökning visar också att rean i större grad tilltalar den yngre delen av befolkningen. Två av tre konsumenter under 55 väntas handla något under Black Friday.

Ökade kostnader i forma av bland annat stigande räntor och dyrare el gör emellertid att konsumenterna kommer att hålla hårdare i plånboken. 

53 procent uppger att de kommer att handla något eller mycket mindre. Bara 15 procent planerar att spendera mer pengar. 

– Många handlare hade säkerligen hoppats på en stark Black Friday och Black Week, efter mer än två år av pandemi. Men vi befinner oss åter i ett tufft ekonomiskt läge och svenskarna håller hårdare i plånboken. Svart på vitt i rapporten ser vi att varannan konsument handlar mindre på grund av de stigande kostnaderna, säger Martin Kits i en kommentar. 

Kläder och skor är det flest konsumenter planerar att lägga pengar på.

Foto: Susan Berzelius

Kläder och skor är det som flest planerar att köpa (56 procent), följt av hemelektronik (41 procent) och skönhets- och hälsoprodukter (33 procent). 

Här skiljer sig mäns och kvinnors köpbeteende åt, visar undersökningen. Kvinnor tenderar att lägga mer pengar på kläder, skor och skönhetsprodukter medan män främst vill köpa hemelektronik. 

Intresset för att köpa hemelektronik är emellertid lägre i år än tidigare. Förra året var intresset för det lika stor som för kläder och skor. 

– Att köpen av hemelektronik minskar avsevärt beror sannolikt dels på en tuffare hushållsekonomi, dels på att elpriserna är så pass höga. Vi avstår helt enkelt från att köpa varor som drar för mycket el, säger Martin Kits. 

46 procent av konsumenterna planerar att göra sina inköp både i fysiska butiker och online, 37 procent kommer enbart att handla på nätet medan tolv procent bara kommer shoppa i fysisk butik. 

62 procent av konsumenterna uppger att de planerar att handla julklappar under Black Friday. 2021 var motsvarande siffra 64 procent och 2020 hela 69 procent. 

I Svensk Handels undersökning svarar 35 procent att de antagligen eller definitivt inte kommer att handla under Black Friday. 

Drygt 50 procent av dem uppger att det beror på att de redan har det de behöver. Fler, drygt 35 procent, uppger emellertid ekonomiska skäl som orsak till att de avstår köp under Black Friday. Drygt 15 procent väljer bort rean på grund av miljömässiga skäl. 

Fotnot: I undersökningen räknas begrepp som Black Week och Cyber Monday in i begreppet Black Friday. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev