Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Konsumenterna oroliga för att deras omdömen manipuleras

Publicerad: 20 mars 2020, 09:00

Foto: Shutterstock

Över 70 procent av konsumenterna är oroade för att omdömesplattformar online censurerar innehållet. Det visar en brittisk undersökning från Trustpilot. ”Studien är en tydlig signal”, säger vd:n och grundaren Peter Mühlmann.


Ämnen i artikeln:

Kundomdömen

Enligt undersökningen, som brittiska analysföretaget Canvas 8 genomfört åt Trustpilot, uppger över 70 procent av de brittiska konsumenterna att de oroas över att företag manipulerar kundomdömen online.

– I en era av ökad misstro är studien en tydlig signal på att konsumenter är medvetna om att de kan bli manipulerade på internet. Synen på företag färgas av detta och konsumenter vill veta att deras omdömen tas till vara på samt hjälper andra att få en helhetsbild av företaget – det bra, det dåliga och allt däremellan, säger Peter Mühlmann i en kommentar.

Enligt studien förlitar sig allt fler kunder på omdömen från andra vid inköp.

47 procent av de tillfrågade i undersökningen säger att de tror att företagen försöker förbättra sin image genom att skriva egna omdömen. 40 procent uppger att de tror att negativa utlåtanden plockas bort.

– Autentiska omdömen är en viktig funktion för att guida konsumenter i ett allt mer komplext e-handelslandskap. Men transparensen måste öka samt information om hur olika omdömesplattformar arbetar, inklusive hur de modererar, filtrerar, flaggar, publicerar eller tar bort omdömen, säger Peter Mühlmann.

Undersökningen visar också att konsumenterna vill ha en ökad transparens.

Sex av tio skulle sluta använda omdömesplattformar om de visste att innehållet manipulerades.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Kundomdömen

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev