Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Trender

Kedjechefen om e-handelsboomen: ”Naivt att tro att den blir permanent”

Publicerad: 15 december 2020, 08:17

Foto: Daniel Norman

Analysen att kundrusningen till e-handeln under coronapandemin blir bestående sågas av Primarks vd Paul Marchant. ”Det är fel och naivt”, menar den brittiske modeprofilen.


Ämnen i artikeln:

ModeCorona

Coronapandemin har inneburit en köpexplosion på nätet, när konsumenter som drar sig för att handla i fysiska butiker snabbt har slussat över stora delar av sin inköpsbudget till e-handeln.

Under det tredje kvartalet i år växte den svenska e-handeln totalt sett med 39 procent, visar E-barometern. Analysen som dominerar säger att den starka överströmningen av kunder är något som skulle skett i vilket fall, men att pandemin skyndat på utvecklingen – Dan Bjurman på crm-företaget Salesforce talar om ”hyperförflyttning” och ”fem års omställning på fem månader”.

Frågan är i nästa steg om förflyttningen blir bestående, eller om den kommer en rekyl och återgång till fysisk handel när pandemin klingat av. Vissa bedömare tror att detta påskyndat förändrade handelsmönster blir bestående – men den analysen sågas av modejätten Primarks vd.

– De som tror att covid-19 bara har accelererat en ofrånkomlig utveckling som nu blir permanent och har fel och är naiva, säger Paul Marchant i en intervju i brittiska Times.

Marchant tror på en tydlig återströmning efter pandemin. Han lutar sig mot en undersökning som Primark själva har genomfört och bygger sin åsikt på en analys som tittar bredare än bara på handel.

Konsumtionsmönster styrs inte bara av transaktioner och den fysiska handeln har därför en större och mer känslostyrd roll än att enbart fungera som en plats där varor och pengar byter plats, menar Paul Marchant.

– Konsumenternas stolthet som medborgare byggs till stora delar av närområdet, staden och samhället där man bor. Tomma citykärnor och igenbommade butiker påverkar självkänslan, säger han och tillägger:

– Fysisk handel är en mycket viktig aspekt i konsumenternas sociala liv, i alla åldrar.

Paul Marchants syn på den fysiska handelns betydelse avspeglas i Primarks agerande. Ett exempel är att vissa av kedjans modebutiker nu håller öppet dygnet runt för att minska trängsel och få konsumenter att våga komma och shoppa.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

ModeCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News